Ophisternon guerra??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • strider
    • April 2002
    • 176

    Ophisternon guerra??

    Hittade förra veckan en ål jag bara inte kunde vara utan, dock hittar jag väldigt lite bilder och info om den, kanske nån här känner till den mer och vet vart det finns fakta att hämta.
    Ålen heter heter Ophisternon guerra och är en ca 25cm, mkt smal liten krabat som efter 10 sek i akvariet fick tag på en matbit lika stor som dess huvud som den genost drog ner i sanden.

    Vore mkt tacksamt med lite info om nån har.
    /Sven Hund
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Säker på att den verkligen heter "guerra"? Följande arter finns på fishbase:

    Ophisternon aenigmaticum
    Ophisternon afrum
    Ophisternon bengalense
    Ophisternon bengalensis
    Ophisternon candidum
    Ophisternon gutturale

    Kommentar

    • strider
      • April 2002
      • 176

      #3
      lappen affären får från leverantören säger det.
      googlar man på gutturale istället så finner man en fisk som är snarlik, men det är svårt att avgöra om det är den då min är mkt mindre.


      Nu vet ju inte jag om ofta står fel på lapparna, men i detta fallet kan man kanske anta det..

      Men denna gutturale, kan någon hitta lfer bilder och mer info om den måntro?

      MVH&/
      /Sven Hund

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jag tror att det är rätt vanligt att affärerna, eller grossisterna, inte kan stava till de latinska namnen, och även att de inte hänger med vid namnbyten, och använder gamla namn.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...