Gröna snälla firrar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • David.C
    • October 2003
    • 50

    Gröna snälla firrar...

    Här är en rackare som jag haft ett gäng av ett par månader. Har gissat att det är ngt från viktoriatrakten, men har faktiskt ingen aning.

    Skulle bli riktigt juleglad om någon ville upplysa mig.
    Bifogade filer
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Kan det kanske vara Egyptisk munruvare?
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • David.C
      • October 2003
      • 50

      #3
      Tror jag inte. Jag har haft egyptisk munruvare tidigare, dessa är inte lika dem alls.

      De här är iaf uppskattningsvis 7-8 cm och har inte vuxit nämnvärt sedan jag fick dem för kanske två månader sedan. Men de har käkat en hel del under den här tiden...

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Är det där enda exemplaret du har? Om inte, ser de andra likadana ut?
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Har inte en susning vad det är - tycker inte riktigt den ser ut som en viktoria, faktiskt lite mer åt Tilapiagrupp-hållet. Fast där stämmer inte färgen riktigt.
          Vore intressant att få ett svar på azurs fråga.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • David.C
            • October 2003
            • 50

            #6
            Jag tror jag har ca 12 st. Några har något mer distinkta vertikala ränder medan några är blekare, närmast helt befriade från teckning. Äggfläckarna på bukfenan är på de flesta tydligare än på bilden, just denna fisk befinner sig mitt i den delen av karet där tre par zebraciklider leker ganska nära varann, därför är han inte så lugn som han borde, normalt visar de upp mer fenor. (Håller på att starta upp fler småkar som jag kan distribuera fiskarna emellan nu.) I butiken hade de fått en felsändning så jag fick dem för en struntsumma eftersom de inte själva visste vad det var, jag trodde jag skulle kunna lista ut det, men icke... Tror att jag har två stycken som bär på avkomma, för de har nyligen fått misstänkta dubbelhakor. Väldigt timida fiskar är det iaf, men trots detta får de inte mkt stryk av zebracikliderna.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag var inne på samma linje som Kjell, att det kunde vara nån ovanligare tilapiin, men efter en del velande fram och tillbaks och efter att ha sett äggfläckarna på analfenan beslöt jag mig för att det var nog en hona eller outfärgad hane av nån haplochromin i alla fall...
              Det finns en räcka släkten i centrala och södra afrika som praktiskt taget aldrig exporteras (Chetia, Sargochromis, Serranochromis...) och jag vet inte riktigt hur de ser ut. Kunde vara nåt sånt kanske, fast å andra sidan är de flesta av dem storvuxna.

              En bild som visar fisken i profil, med fenorna uppe, kunde kanske hjälpa. Vet du om de är vildfångade?
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • David.C
                • October 2003
                • 50

                #8
                Ganska dåliga och intetsägande bilder är jag rädd... Skall se om jag kan ta ngn bättre i em, men nu skall jag ut på picknick med ungarna...

                Vet förresten inte om de är vildfångade. Kunde fråga om de kom ihåg i butiken kanske, men det var ju en stund sedan som sagt.


                "Anyway, if it was from the zoo, it would have had 'property of the zoo' stamped on it."
                "No it wouldn't! They don't stamp animals 'property of the zoo', you can't stamp a huge lion!"
                "They stamp them when they're small."
                Bifogade filer

                Kommentar

                Arbetssätt...