namn på denna ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GRIZZLY
    • December 2006
    • 867

    namn på denna ciklid?

    Vet absolut ingenting om denna fisk mer än detta. Den är Neonblåprickig, orange övre fena och kanske en silvrig buk. Ca en decimeter. Nån som har en suck av ja pratar i?
  • cobra
    • December 2004
    • 1743

    #2
    Kanske en bild hjälper oss andra.
    Fotosidan.se

    Kommentar

    • GRIZZLY
      • December 2006
      • 867

      #3
      har tyvärr ingen bild. Prata med en tjej på telefon bara, inte min utan hennes fisk
      Senast redigerad av GRIZZLY; 16 December 2007, 14:09. Anledning: skrev fel

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Blåciklid: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=16
        Jack Dempsey: http://www.zoopet.com/bilder/watermark.php?file=6399

        Det är väl de två man i första hand tänker på, men det finns dussintals andra. Beskrivningen duger helt enkelt inte för att identifiera.
        Senast redigerad av Azur; 16 December 2007, 19:28.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • GRIZZLY
          • December 2006
          • 867

          #5
          Det var en jack demspey. Enligt google. Nu går den för tillfället i mitt 100L kar. Ska ta den till djuräffären i veckan el så ger ja dom till en kompis i söderhamn när jag får tid. Dom la tydligen ägg varje gång dom bytte vatten. Men dom senaste dagarna har dom gått i en jääääääääääättelitet akvarium. 30L fattar inte hur man kan göra så? Nu tycker ja mitt 100L e skitlitet men bättre en 30L. Hur tycker ni jag skall göra? Nacka dom lr?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Nej, inte avliva dem, utan gör som du sa först, ta dem till en affär, ge dem till din kompis, eller alternativt sälj dem privat.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • GRIZZLY
              • December 2006
              • 867

              #7
              Mm okej men de kan ta tid. Mina akvarium körde jag till min mor igår så dom är långt hemifrån nu. Kan dom gå i akvariumet ett tag annars?

              Tror dom redan börjat leka. ser typ så ut.

              Rättelse. Akvariumet dom gick i var ca 15-20L. Där hade dom lagt hur mkt ägg som helst, stackarna.

              Kommentar

              • matlo
                • May 2007
                • 295

                #8
                tvivlar starkt på att jackdempsey är lekmogna vid 1dm...

                du har inte tänkt på att det kanske är en form av malawi?
                Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                Kommentar

                • GRIZZLY
                  • December 2006
                  • 867

                  #9
                  ska försöka lägga in bild ikväll. jag personligen har inte sett nå ägg det var bara var dom sa till mig. :P

                  Kommentar

                  • GRIZZLY
                    • December 2006
                    • 867

                    #10
                    Nu har ja letat upp lite bilder hoppas det funkar nu bara

                    Senast redigerad av GRIZZLY; 17 December 2007, 19:52. Anledning: skrev fel

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Nog kan JD vara könsmogna vid 10 cm, åtminstona honorna, har själv haft en JD-hona som väl var runt 10 cm när hon lekte, hanen var något större. Har t.o.m haft jaguarciklider, som blir runt 40-50 cm, som lekte när de var runt 10 cm.

                      Men det där är inga Jack Dempsey, min första känsla är en korsning mellan blåciklid och guldsömsciklid. Ser inte ut som varken eller, utan mer som en blandning av de båda. Såg ett par i en affär, där hanen var en vildfångad guldsöm, och honan var en vildfångad blåciklid, så korsningar mellan dem förekommer nog.

                      Hur stort är akvariet förresten? Tycker inte det ser så katastrofalt litet ut tills vidare, om du bara har det paret i, även om de väl kan bli större än så där. Men är det en korsning så bör man kanske vara försiktig med att föda upp och sälja yngel, utan att veta säkert vad det är.
                      Senast redigerad av Shepard; 17 December 2007, 20:59.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • matte159
                        • March 2007
                        • 1147

                        #12
                        Den var mycket läcker! Jagassocierade också till Guldsöm, men som sagt så är det nog en korsning.
                        Mvh
                        Mathias
                        Fotoalbum

                        Kommentar

                        • GRIZZLY
                          • December 2006
                          • 867

                          #13
                          okej, honan är ca 10, hanen kanske 13-14.

                          Jaha okej, Dom går tillfället i ett hundraliters med några goldenciklider :S

                          Mmm all ägg dom får blir nog mat för dom själva (om det blir nå ägg), för dom där arterna du sa, llägger dom iknande mkt ägg?

                          Kommentar

                          • matlo
                            • May 2007
                            • 295

                            #14
                            Ursprungligen postat av GRIZZLY
                            Nu har ja letat upp lite bilder hoppas det funkar nu bara

                            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1158577

                            guldsöms eller blåciklid hona utan tvivel (honorna får sträck på sig gäller även hanar när dom ibland blir "sura" eller vid lekstadiet bör försvinna efter ett tag gäller även hantelciklider). Har en hona här hemma också i ett 300L fick av en granne, tanten skulle spola ner henne i toaletten det kunde jag inte tillåta! ångrar mig lite nu då hon har tagit kål på en del malawi i mitt akvarium.. ska sälja henne senare eller skaffa henne en snygg hane. Har förmig att dom inte blir större än typ 15cm guldsömmar då? minns inte riktigt.
                            Hanar får också puckel på huvudet... inte honor är dock inte 100% säker.
                            Senast redigerad av matlo; 19 December 2007, 14:42.
                            Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Det är nog inga renrasiga guldsöm, eftersom både hanen och honan ser likadana ut, det gör inte guldsömmar, där är det större skillnad mellan könen. Och de är nog inga renrasiga blåciklider heller. Både hanen och honan i paret på bilderna har smala gula kanter på stjärtfenorna, och samma mönster på sidorna, de ser t.ex alldeles för randiga ut för att vara rena guldsöm. Hos renrasiga guldsömmar är hanarna "nätmönstrade" på sidorna, med blå prickar ordnade i prydliga rader, och hanar har också mycket bredare gul kant på stjärtfenan än honor. Är det guldsöm i de fiskarna, så är det nog nå´t annat inkorsat, t.ex blåciklid. De har mycket av blåciklidernas mönster, men påminner mer om guldsöm i pannprofilen tycker jag, och de smala gula kanterna på stjärtfenorna säger guldsöm, även om hanens gula kant är för smal.

                              Angående storleken så blir guldsömshonor ca 15-25 cm, och hanarna ca 25-30 cm.

                              Möjligheten finns ju att det är nå´n helt annan art, men det är ändå nå´t med dem som säger korsning mellan guldsöm och blåciklid, renrasiga individer av de två arterna är det i alla fall inte.

                              En halvvuxen guldsömshane:
                              http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=423456#
                              Senast redigerad av Shepard; 19 December 2007, 15:23.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...