Polypterus senegalus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kitkat
    • March 2007
    • 58

    Polypterus senegalus?

    Hej

    Köpte förra veckan en ny fisk till mitt ena akvarium. I affären stod det "urtidsfisk" på rasbeskrivningen. Han i affären sa att den va släkt med ålar och att den inte blir mer än 15 cm. Han sa även att den är mycket fredlig mot mellanstora fiskar men inte mot små.

    Har kollat här på zoopet och tycker att min fisk ser exact ut som en fengädda (Polypterus senegalus). och på artbeskrivningen står det att den blir 45 cm (hjälp). Är nu ca 6 cm.

    Finns det en fisk som liknar Polypterus senegalus fast bara blir 15 cm? eller har jag blivit lurad? Den är ju söt och snäll än så länge, men sen då? Ett stort monster?

    Tacksam för era svar
  • CizziB
    • January 2004
    • 115

    #2
    Ursprungligen postat av kitkat
    Hej

    Köpte förra veckan en ny fisk till mitt ena akvarium. I affären stod det "urtidsfisk" på rasbeskrivningen. Han i affären sa att den va släkt med ålar och att den inte blir mer än 15 cm. Han sa även att den är mycket fredlig mot mellanstora fiskar men inte mot små.

    Har kollat här på zoopet och tycker att min fisk ser exact ut som en fengädda (Polypterus senegalus). och på artbeskrivningen står det att den blir 45 cm (hjälp). Är nu ca 6 cm.

    Finns det en fisk som liknar Polypterus senegalus fast bara blir 15 cm? eller har jag blivit lurad? Den är ju söt och snäll än så länge, men sen då? Ett stort monster?

    Tacksam för era svar

    Ser den exakt ut som en Polyterus senegalus så är det nog en Polyterus Senegalus. En mkt trevlig och mat glad firre! Tänk på att det är en rovfisk och allt som ser ut att kunna komma in i munnen gör det... så rädda de fiskar du är rädd om... innan det är för sent!
    Det som inte tar död på en, gör en starkare!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hmm, populärnamn alltså Urtidsfisk? Du köpte den inte på Trop möjligtvis? I så fall är det en fengädda (han på Trop säljer dem som urtidsfisk), men om det är just senegalus ska jag låta vara osagt.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • CizziB
        • January 2004
        • 115

        #4
        Populär namnet på senegalus brukar vara Afrikansk Fengädda eller Grå Fengädda...

        Urtidsfisk är det ju, vad jag läst, så är det en släkting till Kvastfeningen. Den fisken fanns tydligen samtidigt som dinosaurerna och den kunde gå upp på land...
        Det som inte tar död på en, gör en starkare!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Mm, populärnamn kan vara mycket godtyckliga, skilja mellan olika affärer, och göra folk rätt förvirrade, för att de ofta inte säger nå´t om vilken fisk det är (om affären dessutom ger fel storleksangivelser hjälper det ju inte heller). Men om det är där den är köpt, så är det en gråfärgad fengädda, de är inte så stora än så länge. Namnet grå fengädda tyder ju på att det är senegalus då, eftersom de i affären är grå, om det nu är den affären jag tänker på.
          Senast redigerad av Shepard; 18 December 2007, 22:41.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • CizziB
            • January 2004
            • 115

            #6
            Ja populär namn är inge vidare och att djuraffärer har dåliga info om vad dom säljer är ingen nyhet!
            Det som inte tar död på en, gör en starkare!

            Kommentar

            • kitkat
              • March 2007
              • 58

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Hmm, populärnamn alltså Urtidsfisk? Du köpte den inte på Trop möjligtvis? I så fall är det en fengädda (han på Trop säljer dem som urtidsfisk), men om det är just senegalus ska jag låta vara osagt.
              Hej

              Ja den är köpt på Tropik. Den skulle växa väldigt långsamt sa han men jag tycker den redan växt på bara 1 vecka.
              Inte nog med det.. Idag åt han upp min Humlafisk . Blir den verkligen 45 cm? Den är inte grå i färgen den är ljusbrun med lite lite rött vid gälarna.

              Kommentar

              • Malcus
                • June 2006
                • 555

                #8
                Utav det jag läst nu i den här tråden så tycker jag det låter som om det är en sengalus. Men för att vi ska kunna vara helt säkra på det kanske du kan lägga in en bild?

                Alla fengäddor är sk. "primitive fishes". Och kan bli allt ifrån 25cm till 90cm långa. De är indelade i 2 grupper, 'upper-jaw' (blir inte extremt stora) och 'lower-jaw' (Blir stora).
                Just senegalus tillhör 'upper-jaw' gruppen och är där en av de minsta arterna och blir sällan längre än 20cm.

                Polypteridae (polypterus) är rovfiskar. Men senegalus och andra upper-jaw fengäddor har relativt små munnar, och går att ha med ganska små fiskar. Lower-jaws som har väldigt stora gap och klarar av att äta stora fiskar. (Där är bland annat polypterus endlicheri endlicheri inräknad).
                Bra att veta: En kort men hög/bred fisk är svårare att äta för dem än en lång smal fisk.

                polypteridae är personligen mitt favorit släkte

                Kommentar

                • CizziB
                  • January 2004
                  • 115

                  #9
                  Ursprungligen postat av kitkat
                  Hej
                  Idag åt han upp min Humlafisk .
                  Hehe en fengädda i ett nötskal! Jag älskar dom fiskarna, har själv 13st...
                  Det som inte tar död på en, gör en starkare!

                  Kommentar

                  • CizziB
                    • January 2004
                    • 115

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malcus
                    Men senegalus och andra upper-jaw fengäddor har relativt små munnar, och går att ha med ganska små fiskar.
                    Hmm... vet inte om jag riktigt håller med om att man kan ha dom ihop med ganska små fiskar. Min senegalus är den med mest jaktinstinkt. Så fort det kommer ner en foderfisk i karet så börjar den leta, eller om man lägger i en insekt så är det alltid senegalusen som hittar den först... Men jag kanske råkar ha en duktigt senegalus
                    Det som inte tar död på en, gör en starkare!

                    Kommentar

                    • Malcus
                      • June 2006
                      • 555

                      #11
                      Ursprungligen postat av CizziB
                      Hmm... vet inte om jag riktigt håller med om att man kan ha dom ihop med ganska små fiskar. Min senegalus är den med mest jaktinstinkt. Så fort det kommer ner en foderfisk i karet så börjar den leta, eller om man lägger i en insekt så är det alltid senegalusen som hittar den först... Men jag kanske råkar ha en duktigt senegalus
                      GANSKA små. Jag hade min 23cm med små corydoras utan problem.

                      Kommentar

                      • kitkat
                        • March 2007
                        • 58

                        #12
                        Ursprungligen postat av Malcus
                        Utav det jag läst nu i den här tråden så tycker jag det låter som om det är en sengalus. Men för att vi ska kunna vara helt säkra på det kanske du kan lägga in en bild?

                        Alla fengäddor är sk. "primitive fishes". Och kan bli allt ifrån 25cm till 90cm långa. De är indelade i 2 grupper, 'upper-jaw' (blir inte extremt stora) och 'lower-jaw' (Blir stora).
                        Just senegalus tillhör 'upper-jaw' gruppen och är där en av de minsta arterna och blir sällan längre än 20cm.

                        Polypteridae (polypterus) är rovfiskar. Men senegalus och andra upper-jaw fengäddor har relativt små munnar, och går att ha med ganska små fiskar. Lower-jaws som har väldigt stora gap och klarar av att äta stora fiskar. (Där är bland annat polypterus endlicheri endlicheri inräknad).
                        Bra att veta: En kort men hög/bred fisk är svårare att äta för dem än en lång smal fisk.

                        polypteridae är personligen mitt favorit släkte
                        Hej.. ja jag ska försöka ta en bild av den. är inget proffs på hur man gör när man lägger in bilden, men det ska nog lösa sig Ps. Humla fisken klarade sig mirakulöst nog.. han lyckades ta sig ur munnen på den

                        Kommentar

                        • Malcus
                          • June 2006
                          • 555

                          #13
                          Fått någon bild ännu?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...