konstigt yngel från ingen stans...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaLeva
    • September 2007
    • 189

    #16
    Så måste det ha gått till, ett ägg följde med. =)
    Men dom är ju knepiga när det gäller föda läste jag, vill ju ha leveande foder hellst.
    Fast denna har ju överleft på hjulå toffeldjur och bosmider å mosat flingfoder.
    Vad jag fick fram så är dom ganska glupska köttätare, är det nån fara för mina zebra yngel??
    Visserligen är det flesta av zebrorna så stora att dom inte får plats i munnen på den.
    Dock finns det några få undantag kvar ännu.

    funderar på att ta upp dom största yngel å ta dom till det större karet.

    jag skall posta nya bilder om nån vecka eller 2 när den blitt större så det går att se vad det är mer tydligt.

    men tack för bonuspresenten Lars-olof =)

    /eva

    Kommentar

    • Olle A
      • January 2002
      • 1660

      #17
      Killis vill helst ha levande foder men äter även fryst utan problem. En del arter tar också flingfoder. Det är riktigt att de är ganska glupska och även äter små yngel, så att sortera ynglen efter storlek är aldrig fel. Jag ser fram emot nya bilder, för jag förstår att du vill veta vilken art det är. Jag har ju tänkt sätta mina killis till lek snart, så du... hmm, resten får du räkna ut själv så att inte farbror polisen tar bort mitt inlägg igen!

      Olle

      Kommentar

      • EvaLeva
        • September 2007
        • 189

        #18
        Här händer det grejer för jag har nu konstaterat att det är 2 yngel jag har en randig och en helt vit, ja den ser mer albino ut.
        Men jag kommer posta nya bilder längre fram, dom ser ialf inte väldigt magra ut så dom måste ju äta nått av det jag serverar=)
        Det är bara ett fåtal mindre zebra yngel runt 1 cm, så om dom blir mat är inte så farligt.

        Är det bara 10 av dom största som överlever ja då är jag nöjd.

        Vad jag förstår så är dom arterna ungefär lika stora i vuxen ålder runt 6 cm.
        Förmodligen växer killin fortare eftersom den har en snabbare livscykel, bara ett antagande jag gör.Men vilka intressanta fiskar killis vilka överlevare måste vara ett av naturens under =)

        /eva

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Ursprungligen postat av EvaLeva
          Men dom är ju knepiga när det gäller föda läste jag, vill ju ha leveande foder hellst.
          Alla fiskar vill helst ha levande foder....

          De arter av växtlekande killis jag haft (det är väl en 5-6 stycken vid det här laget) har inte varit mer svårskötta eller svårare att mata än guppies.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Olle A
            • January 2002
            • 1660

            #20
            Vad roligt att du har två killiyngel nu! Kanske finns det fler inne bland växterna, de kan vara lite luriga att hitta ibland. Det är riktigt att de flesta av mina killis blir omkring 6 cm. Utom Fundulopanchax sjoestedti, som blir ca 12-15 cm. Denna art är en årstidsfisk, d v s de lever i pölar som torkar ut under torrtiden. När vattnet sjunker leker de och lägger massor av ägg i gyttjan. Sedan dör fiskarna, men äggen ligger torra och kläcks när regnet kommer. Detta innebär att ynglen växer mycket fort, för de har ju mindre än ett år på sig att nå full storlek. Mina andra killis är växtlekare (lever flera år, äggen utvecklas i vatten) eller halvannuella (en mellanform där äggen kan torkas men även utvecklas i vatten). De ynglen växer inte fullt så fort, men i alla fall fortare än dina zebrayngel. Killis är verkligen intressanta fiskar, inte minst på grund av deras speciella livscykel. Och så vackra dessutom! Synd bara att man så sällan ser dem i zooaffärerna, för de flesta är inte alls så svårskötta som en del tror. Bästa sättet att få tag i killis är genom Skandinaviska killisällskapet: http://www.killi.dk/

            Olle

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Ursprungligen postat av Lars-Olof Arvids
              Eftersom många killihonor är mycket lika varandra vågar jag fortfarande inte säga vilken art det är. Epiplatys roloffi, E. sexfasciatus, Fundulopanckax sjoestedti, Fp. spoorenbergi, Fp. puerzli och Fp. gardneri nigerianus "Makurdi" är några arter jag har.
              Men nog bör det väl vara en Epiplatys, inte en Fundulopanchax?
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Olle A
                • January 2002
                • 1660

                #22
                Länken i #1 påminner om en hona av Epiplatys roloffi, men jag vågar inte säga säkert att det är en sådan. Andra länken i #12 är däremot inte särskilt lik denna art, utan skulle mycket väl kunna vara en Fundulopanchax. För att bli någorlunda säker behöver jag bättre bilder.

                Olle

                Kommentar

                • EvaLeva
                  • September 2007
                  • 189

                  #23
                  detta är ju så spännade och framför allt kul, den ena kommer du nu kunna sätta fint tror jag Lars-olof.Fick till bra bild på den.
                  Den helvita/albinon är det sämre med , dom är väldigt skygga och gömmer sig flitigt i alla flytväxterna.
                  Dessutom har jag flyttat över 7 zebror till det stora karet idag för att säkra åtminståne dom =)

                  dagens fotoskörd

                  den randige

                  Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                  den ljuse är till vänster övre delen av bilden.

                  Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                  en dålig bild men bägge på samma

                  Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                  detta fick jag fram av 3 timars bevakande för att kunna ta foton..;-)

                  /eva
                  Senast redigerad av EvaLeva; 08 November 2007, 18:16.

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #24
                    Nej, men vad mycket konstiga saker det händer hemma hos dig... En massa okända yngel... Du behöver inte titta på deckare och sånt.. du kan leka deckare själv, hemma... Vilka sötnosar...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Olle A
                      • January 2002
                      • 1660

                      #25
                      Tack för de nya bilderna. Den randige är mycket riktigt en hona av Epiplatys roloffi. Den andra är ingen albino, utan en hona (eller hane som inte har börjat få färg) av någon Fundulopanchax. Den får nog bli större innan jag vågar säga vilken art det är.

                      Olle

                      Kommentar

                      • EvaLeva
                        • September 2007
                        • 189

                        #26
                        Är det formen på stjärtfenan bla som hjälper att bestämma hona eller hane?

                        Jag har sett på bilder att utan färg eller mer vuxna fiskar är det väldigt svårt att få fram vilket kön dem har.

                        MEn vilka fantastiska fiskar, låter dessutom som om dem skulle vara ganska dyra för dom är svåra att få tag på, kanske vill du ha dom igen=)... dom kanske skulle passa in i dina avles tankar.

                        ska bli intressant att se hur dom utvecklar sig... Har nu sett dom tar av flingfodret ialf så jag vet med säkerhet att dom äter.
                        Bosmider är nått jag köpte för ynglen , det är ju ganska smått och jag gissar det börjar bli dags att byta snart.
                        Svarta mygglarver är dom för stora tror du? Det är det andra frys foder jag har hemma i detta nu.
                        Kanske borde riva dom över rivjärnet för att passa deras munnar.

                        /eva

                        Kommentar

                        • Olle A
                          • January 2002
                          • 1660

                          #27
                          Vuxna killis är mycket lätta att könsbestämma. Hanar och honor är så olika att en oinvigd lätt kan tro att det är olika arter. Hanarna är mycket färggranna och mönstrade med utdragna fenor, medan honorna är enfärgat gråbeige eller åtminstone har betydligt enklare färgmönster än hanarna. Utpräglad könsdimorfism, för att använda ett fint språk. Däremot kan det vara knepigt innan hanarna färgar ut. Vid ca 2 cm brukar man kunna se hanarnas färg, men har man många kan en del hanar behålla honornas och ungdjurens färg längre för att undgå de mer dominerande hanarnas aggressioner.

                          Roligt att de äter torrfoder, då har du knappast några problem med fodret. Men de bör förstås inte bara få sådant. Bosmider är utmärkt, liksom mygglarver och i stort sett allt fryst och levande i rätt storlek. De är glupska och kan få ner ganska stora bitar. Killis är inte särskilt dyra eller svåra att få tag i om man känner till kanalerna - d v s är med i Skandinaviska killisällskapet. Jag behöver inte alls ha tillbaka dina killis, tvärtom! Förstod du inte piken i #17? Jag får ju inte annonsera i forumet, men kan väl nämna att det ibland blir ett visst överskott när jag odlar.

                          Olle

                          Kommentar

                          • EvaLeva
                            • September 2007
                            • 189

                            #28
                            ohh piken... den glömde jag bort.... helt...=)

                            /eva

                            Kommentar

                            Arbetssätt...