konstigt yngel från ingen stans...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaLeva
    • September 2007
    • 189

    konstigt yngel från ingen stans...

    Hittade i mitt yngelkar (zebra) ett avikande yngel , först såg det ut som en albino , men det visade sig den har streck från ryggen mot magen.

    Den simmar inte som dom andra, fenorna sitter helt annorlunda.
    HAr annorlunda mun mer platt och uppåtriktad

    vad är detta?

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    /eva
  • Verbal-slaughter
    • June 2007
    • 272

    #2
    Har du haft andra sorters fiskar da? Du ser ut rätt mycket växter i karet så det kanske lyckats gömma sig för zebrorna elr nått :P

    Kommentar

    • EvaLeva
      • September 2007
      • 189

      #3
      övriga fiskar jag har är : marmorgurmi och *ansictrus* mal och fenorna stämmer inte med någon av dom.
      Nu ser det ju ut som ett väldigt ungt yngel men den är ju ändock långsmal, liknar inte alls dom andra på något sett.

      simmar ju helt annorlunda och så är ju munnen annorlunda som jag sa förut

      det enda jag kan tänka mig är att den skulle vart med malaysiasnäckorna, men jag tömde aldrig den påsen i akvariet.

      först tyckte jag det likna en molly, men med sträckena vart jag helt förvirrad.

      /eva

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Min första tanke var faktiskt gäddciklid, vilket mest säger att det inte går att se vad det är på bilden, så en bild mer rakt från sidan vore hjälpfullt.

        Men det bör väl vara nån killi, kanske nånting åt detta hållet: http://www.aquatropica.be/pics/fish/apl_lineatus.jpg

        Du har inte köpt växter nyligen? Javamossa, kanske? Om det hjälper är den där fisken minst en månad gammal, troligen två.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Min första tanke var nå´n sorts Epiplatys.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Vad roligt med ett "okänt" yngel! Var rädd om den lilla stackaren så han inte blir uppäten, så du hinner se vad det "blir" för något
            / Ebba

            Kommentar

            • Mamma Mia
              • December 2004
              • 2504

              #7
              Tyckte också den såg killi-aktig ut...
              Always look at the bright side of life

              Kommentar

              • EvaLeva
                • September 2007
                • 189

                #8
                då måste den ha kommit med snäckorna på någevis för dom var i ett stort akvarium med nån sorts ciklider har jag för mig, men hur i jösse namn gick det till.
                Den påsen tömde jag inte i akvariet jag tog ju ut snäckorna en å en å släppte dom i vattnet.
                För mig är detta ett jätte mysterium men ganska kul.
                Ynglena får bosminer men äter även krossat fling foder, hoppas den kan överleva så man får reda på vad det är.

                azur den simmar fort men ställer sig lite då å då så jag skall se om jag får till nån bild framifrån, hoppas jag får till nån skärpa med så man kan se.

                den har en rundad stjärtfena för övrigt dom andra har ju mer eller mindre v formade om det kan vara till nån hjälp

                mysteriet fortsätter dock vad är det ...

                /eva

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Gör gärna det, alltid kul med "mysteriefisk", men jag tror Micke_A redan har gissat rätt när han sa Epiplatys. Kanske nåt sånt här:
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • EvaLeva
                    • September 2007
                    • 189

                    #10
                    oj men den var ju fin =) ska ta och fota nu så kanske det kommer en bild om några minuter

                    /eva

                    Kommentar

                    • Olle A
                      • January 2002
                      • 1661

                      #11
                      Det är en killihona som har kommit med ägg på växterna du fick av mig! Jag väntar med spänning på en bra närbild, för då kan jag säkert artbestämma den åt dig.

                      Olle

                      Kommentar

                      • EvaLeva
                        • September 2007
                        • 189

                        #12
                        han är så svårfotad, blyg som bara den
                        men fick 2 nya bilder en är liksom underifrån för att ge en annan vinkel

                        Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                        den andra är nog ungefär lika som den andra bilden..

                        Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                        kvaliteten på bilderna kunde man önska sig bättre dock...;-)

                        /eva

                        Kommentar

                        • EvaLeva
                          • September 2007
                          • 189

                          #13
                          men men olle e det du som gett mig en ny fisk hur sjutton överlevde den det????

                          jösses... wow... jag som undrat så har du fler yngel i den storleken ?

                          måste genast läsa på om den fisken men den verkar till och bli fin och är det inte en asien fisk det med... ja det vet jag ju snart. mycket spännande

                          /eva

                          Kommentar

                          • EvaLeva
                            • September 2007
                            • 189

                            #14
                            det måste vara den som ätit alla mina yngel då eftersom dom har minskat så drastiskt,
                            det e nästan så jag vill flytta över dom till stora karet.
                            Där går ju visserligen guramina med stora munnar, men det finns gott om gömställen.
                            Det flesta zebra yngelna är ju över 1 cm ja kanske 1.5 plus..

                            men hur sjutton kan ett yngel överleva i en påse med fukt och ganska hårt packad med växter, eller den kanske kläcktes hos mig

                            men jag trodde ju att det var guramisarna som hade gjort mina yngel först, eftersom zebrahonorna åt upp rommen.
                            Men jag hade fel fel fel =P

                            ska rätta mig själv med killi verkar vara en afrikansk fisk och inget annat...

                            /eva

                            Kommentar

                            • Olle A
                              • January 2002
                              • 1661

                              #15
                              Ett yngel har nog svårt att överleva i en påse med växter, men killiägg är mycket tåliga. Det går faktiskt utmärkt att skicka sådana ägg med posten och låta mottagaren kläcka dem till fisk i ett akvarium! Säkert har ett sådant ägg följt med växterna och kläckts i ditt akvarium. Eftersom många killihonor är mycket lika varandra vågar jag fortfarande inte säga vilken art det är. Epiplatys roloffi, E. sexfasciatus, Fundulopanckax sjoestedti, Fp. spoorenbergi, Fp. puerzli och Fp. gardneri nigerianus "Makurdi" är några arter jag har. Dessa arter är från Afrika, men det finns faktiskt killis i alla världsdelar utom Australien. Jag har inte några yngel just nu, men brukar annars odla en del killis. Måste sätta igång ett par odlingsakvarier snart...

                              Olle

                              Kommentar

                              Arbetssätt...