vad är detta för skaldjur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guarana
    • September 2007
    • 16

    vad är detta för skaldjur?

    fick syn på denna lille krabbat Å bara ville ha...
    men frågan är vad är det för nått?
    Säljaren påstod " röd hummer" men va jag läst mig till så finns det inga sötvattens hummrar.
    Nån som vet va det kan vara?



  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    Ser ut som en kräfta och är därför förbjuden... kan vara bra att upplysa försäljaren om det!
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Oneway
      • January 2007
      • 285

      #3
      Kan det vara denna.
      Projekt Asien

      Kommentar

      • Aircut64
        • July 2007
        • 1207

        #4
        Vet inte vad det är men den va grymt cool :P vart har du fått tag på den ?

        Kommentar

        • guarana
          • September 2007
          • 16

          #5
          Ursprungligen postat av Oneway

          Japp det verkar vara "Procambarus clarkii"
          Och var den finns att köpa bör jag inte säga här eftersom det visar sig vara olagligt att hålla sötvattenskräftor i sverige, om det inte är Flod och signalkräfta. Ska ta ett snack me säljaren så han e medveten om det iaf.
          Men visst e dom coola
          Senast redigerad av guarana; 31 October 2007, 14:08.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det är väldigt mycket just den arten, sumpkräfta, som gör att det är olagligt att ha andra kräftor än signal & flod: den underminerar flodstränder genom att gräva, och förökar sig snabbt, och konkurrerar med flod och signalkräfta. Sägs också inte vara lika god att äta.
            Den finns förvildad i Tyskland, och har orsakat en hel del problem där, och fiskeriverket vill inte ha in den i Sverige.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...