Lyr-svärdbärare??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nygren_91_
    • March 2007
    • 23

    Lyr-svärdbärare??

    Hej! Var i Karlstad för ett par dar sen och köpte några jättetjusiga firrar. Lyr-svärdbärare hette dom, och jag är övertygad om att det är nån konstig korsning, för han i affären sa att hanarna är sterila, men att det går att få yngel om man har vanliga svärdbärarhanar ihop med "lyr-honorna".
    Det jag undrar är bara om någon annan har hört talas om något liknande, eller vet vad de evetuellt kan vara för en konstig korsning? De ser ut som någon typ av "halloween-variant" på vanliga svärdbärare, hehe.. Nån som vet något om dessa fina firrar?
    Länkar till ett par bilder på dem:
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1639486
    Ursäkta bildkvalitén... Akvariumet var lite överbefolkat när ja försökte ta korten, och fiskarna var inte direkt villiga till att posera snyggt... Hoppas de syns va de e för nåt iaf
    Senast redigerad av nygren_91_; 28 October 2007, 23:16.
    Emelie
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    det är vanliga svärdbärare som avlats fram till att ha "lyrfenor", utdragna fenspetsar... eftersom gonopodiet på hanarna är en ombildad fena går det inte användapå "normalt" sätt.. om man däremot använder svärdbärarhanar med vanliga fenor så uppstår inte det problemet...
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • Knyttet
      • December 2006
      • 646

      #3
      Åh så vackra de var! Men lite knasigt om de inte kan fortplanta sig, annars hade jag varit sugen på såna jag med.
      min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Knyttet
        Åh så vackra de var! Men lite knasigt om de inte kan fortplanta sig, annars hade jag varit sugen på såna jag med.
        Det är bara en fråga om avel/gener:
        Om du korsar en sådan hona med en normalfenad hane så får du (i teorin):

        100% normalfenade svärdbärare med slöjfensanlag(F1),
        korsa i sin tur dessa med en hona av slöjvarianten och du får i teorin minst:
        (F2)75% slöjfenade honor och hanar (och 25% normalfenade med slöjfensanlag),
        Korsar man ynglen(F1) inbördes så blir det cirka 50% slöjfenade yngel, 25% normala med slöjanlag, och 25%normalfenade utan slöjanlag.
        ...sedan håller man på så där. Lite krångligt men vad gör människor inte för skönhets skull?
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av nygren_91_
          Hej! Var i Karlstad för ett par dar sen och köpte några jättetjusiga firrar. Lyr-svärdbärare hette dom, och jag är övertygad om att det är nån konstig korsning, för han i affären sa att hanarna är sterila, men att det går att få yngel om man har vanliga svärdbärarhanar ihop med "lyr-honorna".
          Det jag undrar är bara om någon annan har hört talas om något liknande, eller vet vad de evetuellt kan vara för en konstig korsning? De ser ut som någon typ av "halloween-variant" på vanliga svärdbärare, hehe.. Nån som vet något om dessa fina firrar?
          Länkar till ett par bilder på dem:
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1639486
          Ursäkta bildkvalitén... Akvariumet var lite överbefolkat när ja försökte ta korten, och fiskarna var inte direkt villiga till att posera snyggt... Hoppas de syns va de e för nåt iaf
          Det är en slöjfenad lyrsvärdbärare av wagtailtyp, eventuellt med High-fin fena också....
          Slöjfena=de förlängda fenorna, som svepande gardiner ungefär.
          Lyrsvärd=de dubbla svärden.
          Wagtail=de svarta fenorna med röd kropp, finns andra wagtailvarianter med annan kroppsfärg också, bla gul/orange/grön mm.
          Highfin=högfena=den förlängda ryggfenan, kan ibland bli som ett segel.

          Lycka till!
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • nygren_91_
            • March 2007
            • 23

            #6
            Tackar, tackar Då vet man va de e för nåt i alla fall *skyndar sig iväg och berättar för sin lika akvarietokiga syster*
            Emelie

            Kommentar

            • nygren_91_
              • March 2007
              • 23

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              Det är bara en fråga om avel/gener:
              Om du korsar en sådan hona med en normalfenad hane så får du (i teorin):

              100% normalfenade svärdbärare med slöjfensanlag(F1),
              korsa i sin tur dessa med en hona av slöjvarianten och du får i teorin minst:
              (F2)75% slöjfenade honor och hanar (och 25% normalfenade med slöjfensanlag),
              Korsar man ynglen(F1) inbördes så blir det cirka 50% slöjfenade yngel, 25% normala med slöjanlag, och 25%normalfenade utan slöjanlag.
              ...sedan håller man på så där. Lite krångligt men vad gör människor inte för skönhets skull?
              Det där beror väl egentligen på om slöjfensanlagen är dominanta eller recessiva.. För det du angav där är ju recessiva anlag(dvs slöjfensanlaget "lägger sig", krävs dubbla anlag för att få slöjfena). Är slöjfensanlag recessiva? För om de är dominanta(krävs bara ett anlag) är det ju mycket lättare att få slöjfenade firrar snabbt. Om man vill ha hög procent slöjfirrar, är det väl iof bättre om det vore ett recessivt, men då tar det längre tid att få fram dem, men när man lyckas blir det fler, hehe.
              För de som är intresserade:
              Om slöjfeneanlagen är dominanta, så blir det (slöjfenad hona+normal hane): 50% slöjfenade, 50% normalfenade(utan anlag).
              (allt detta är ju iof teoretiskt, vetni )

              Ja vet att ja har uppskrivet nånstans hur man effektivast får fram ett recessivt anlag... Får nog ta å kika på de..
              Emelie

              Kommentar

              • Vandal
                • January 2006
                • 1655

                #8
                anlagen för slöjfena är mkt riktigt recessiva... annars hade ju slöjfenade svärdbärare vart mycket vanligare...
                over and out /Petter
                Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                Kommentar

                • nenniese
                  • November 2005
                  • 19

                  #9
                  Jag undrar hur man ser skillnad på honor och hanar med lyr?

                  När jag köpte senast sa hon i affären att de var osäkra på om det är en hona eller hane. Men förra gången jag köpte lyr så köpte jag med en hane som man klart å tydligt såg att han var steril, men han var så snygg så därför fick han följa med hem!

                  Denna lilla vän ser ut som en hona, inget svärd, inget gonopodiet som syns..
                  Har två stycken mycket fina lyrsvärdbärare som bägge ser ut som honor, men idag när jag satt o kikade så såg jag att dem 2 blåser upp fenorna och "bråkar" med varandra. Är det 2 hanar jag fått utan att det syns eller är detta beteende vanligt bland honor?

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av nenniese
                    Jag undrar hur man ser skillnad på honor och hanar med lyr?

                    När jag köpte senast sa hon i affären att de var osäkra på om det är en hona eller hane. Men förra gången jag köpte lyr så köpte jag med en hane som man klart å tydligt såg att han var steril, men han var så snygg så därför fick han följa med hem!

                    Denna lilla vän ser ut som en hona, inget svärd, inget gonopodiet som syns..
                    Har två stycken mycket fina lyrsvärdbärare som bägge ser ut som honor, men idag när jag satt o kikade så såg jag att dem 2 blåser upp fenorna och "bråkar" med varandra. Är det 2 hanar jag fått utan att det syns eller är detta beteende vanligt bland honor?
                    Hmm, det var en hyfsat gammal tråd du har lyckats gräva fram

                    Vad jag vet så ser man även på lyrsvärdbärare (där även honor ju har lyrstjärt, och kanske kan vara svårt att se om det är svärd eller inte) att hanen har gonopodium, men inte honan. Om jag har förstått rätt så är dock hanens gonopodium oanvändbart, eftersom det är så långt, så han kommer inte till, så att säga. Alltså tror jag inte att lyrhanar är sterila, bara att de inte kan använda sitt långa gonopodium. Honans analfena (hanens gonopodium är ju en ombildad analfena) är också förlängd, men hos henne spelar det ingen roll för fortplantningen, eftersom hon inte använder den till det. Därför bör man nog para normalfenade hanar med lyrhonor, om man vill ha fram lyrfenade svärdbärare, och det är kanske en anledning till att de inte är så vanliga, för många av de ynglen blir troligtvis normalfenade då.
                    Senast redigerad av Shepard; 08 May 2012, 14:20.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...