Teleocichla... ja, vaddå?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Teleocichla... ja, vaddå?

    Köpte nyligen ett par Teleocichla, men jag är osäker på art.

    Några bilder:
    Här är hanen. På bilden har han skrämsel/aggro-teckning, till vardags (bild 1, bild 2) har han samma svarta markeringar längs sidorna som honan, men har tydligare röd/blå bandning på stjärtfenan, en röd söm på ryggfenan, plus förstås inte röd mage som honan.

    Och på tal om det, här är honan.

    Bägge är cirka 5 cm inklusive stjärtfena, honan är en gnuttans mindre. Jag är dock långt ifrån säker på att fiskarna är fullvuxna (eller att hanen är hane). Hanen är tämligen aggressiv, framförallt mot honan men även mot all annan fisk.

    Fiskarna såldes som Teleocichla sp. Xingu 1, men de ser inte alls ut som de bilder på Teleocichla sp. Xingu 1 som finns på Cichlidpress. Det är uppenbart inte heller samma art som de Teleocichla cf gephyrogramma jag var fodervärd åt för nåt år sedan - dessa har helt annan färgteckning, och verkar vara betydligt aggressivare.

    Nån som känner igen de små elakingarna och vet vad det är?
    Senast redigerad av Azur; 03 October 2007, 01:41.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    #2
    Vet inte vad det är men en riktigt trevlig fisk vad det iallafall.

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Vet inte heller vilken art, men jag kollade i aqualogen för ett tag sedan och det var definitivt fler arter än länken du länkade.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Visst finns det fler obeskrivna arter, plus ett par beskrivna som jag aldrig sett.

        Personligen tycker jag dock att cichlid press' bild på Teleocichla cinderella är väldans lik min hane: ryggfena med vita strålspetsar och tunn röd bård innanför, stjärtfena tvärbandad i rött och blått, 8-9 rektangulära svarta fläckar längs sidan (ser ut som kanonportar tycker jag!). Det som skiljer är fisken på cichlid press bild av T. cinderella inte har lika distinkta svarta fläckar som mina fiskar, att den har mönstring längst bak på ryggfenan, och proportionellt mindre ögon än mina fiskar - men då skall man komma ihåg att min hane antagligen inte ens är halvvuxen än och säkert inte helt utfärgad.

        Å andra sidan är cichlid press' bild på Teleocichla centrarchus lik min hane när han har skräckteckning (första bilden jag postade).

        Sen är det förstås en annan fråga om nån av fiskarna på cichlid press bilder verkligen är de arter de påstås vara...
        Senast redigerad av Azur; 03 October 2007, 14:12.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...