Vilken ciklid har jag fått?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Vilken ciklid har jag fått?

    Köpte som sagt ett kar på 110l i söndags som jag har skrivit om i tråden om afrikanska ciklider. Men jag har ett par ciklider som jag inte vet ännu vilken sort det är och hoppas att någon av er här kan hjälpa mig med detta. Bifogar en bild som kanske inte är den bästa men där det iallafall kan hjälpa lite.
    Bifogade filer
  • lmo
    • June 2007
    • 189

    #2
    Det är en Mikrogeophagus altispinosus boliviansk fjärilsciklid.

    Ska själv skaffa en grupp i dagarna skall vara en trevlig fisk

    Här är länkeb till artbeskrivningen

    mvh
    LMO
    Min Zoon

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      MYCKET trevlig fisk.
      Väldigt lättlekta, åtminstone hos mig.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • erik l
        • July 2005
        • 308

        #4
        Javisst är det M.altispinosa eller bolivansk fjärilciklid en bra fisk i sällskapskaret fredlig passar med de flesta vanliga sällskapsfiskar dock kan de ha svårt att hävda sig mot större tuffa ciklider.
        ________________
        mvh erik l

        Kommentar

        • cikliden2
          • January 2005
          • 434

          #5
          Oj är det! Tror ni alltså att jag kan ha dem tillsammans med levandefödarna med molly,platy,svärdbärare? Tror att de kan trivas bättre där än i karet nu som de går i tillsammans med paletterna:-/.Annars har jag ett kar som inte är uppstartat ännu på 54l om de kan gå däri själva istället längre framöver. Är de lätta att odla på?

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            mina går ihop med platys / mollys. det går alldeles utmärkt.
            Bolivianerna ÄLSKAR dom yngel som platys / Mollys kläcker ur sig.
            Mina gör det iaf.
            Mina leker ungefär 1 gång i månaden. Vårdar rom och larver väldigt bra.
            Men när de är frisimmande....njau...inte så bra.

            Mina trivs inte alls i mitt 60 liters.....det är nog lite för smått.
            Min erfarenhet säger mig minst 100 liter.

            Ihop med paletter går det bra....ända tills paletterna ska leka...då blir nog paletterna lite väl tuffa tror jag.....kan gå om man har ett större kar.

            jag skulle dock inte släppt ner paletter till mina bolivianer i mitt 240 liters...
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            Arbetssätt...