Vad är detta för en fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liijoh
    • January 2007
    • 29

    Vad är detta för en fisk?

    Köpte ett begagnat akvarium och fick med en del fiskar.
    Det fanns det bl a. 2 st av denna (liten och stor) och vill gärna veta vad det är för en fisk. Stjärtpartiet där det är en mörk fläck, är egentligen en gul prick (lyser väldigt starkt) tyvärr så lyckas jag inte fånga det på bild. Har inte sett några sådanna fiskar i någon av alla de affärer vi varit i.

    Vet någon vad det är för en fisk?

  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    #2
    ser ut som en nättetra
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    • liijoh
      • January 2007
      • 29

      #3
      Har de en "lysande" gul prick?
      Är det svårt att hitta, har varit inne i ca 4-5 affärer och inte sett en enda.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Richard har rätt, det är en nättetra: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=463
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Jag tycker mer att det ser ut som en lykttetra, och den lysande gula pricken tyder på det också.

          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Robin_Hedstrom
            • January 2005
            • 1818

            #6
            Lykt, inte nät. Helt klart.
            /Robin Hedström
            http://www.robinhedstrom.se/

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag tycker inte det ser ut som en lykttetra, för mig ser det mer ut som en nättetra men Iiijoh ser ju fisken i verkligheten och har lättare att avgöra.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Jag tycker nättetran ser ut att ha för stor mun, och analfensbasens vinkel stämmer också bättre med lykttetra, liksom utseendet på fläcken vid stjärtfenan, och lykttetra har just den gula lysande pricken hon pratar om.

                Jag har öppnat länkarna intill varandra, och jämfört, och lykttetran tycker jag stämmer bäst, färgåtergivningen på hennes bild stämmer väl inte helt heller.
                Senast redigerad av Shepard; 18 September 2007, 23:59.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • liijoh
                  • January 2007
                  • 29

                  #9
                  Tack, vad kul att få veta vad man har.

                  Det är lykttetror ( 2st) vi har. Bilden som Azur länkade till var mycket bra. Min bild var ju rent av dåligt.
                  Är det svårt att få tag på dem?

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Nej, de brukar inte vara så svåra att få tag i, åtminstone inte här, vet i alla fall en affär som har lykttetror.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...