snyggt par

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremel
    • July 2007
    • 2

    snyggt par

    Men vad är det för sort?
    lite halv taskig bild men det kanske går att se
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Det är salvini, som tydligen hör till Cichlasoma igen.

    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • jarinen
      • February 2003
      • 801

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Det är salvini, som tydligen hör till Cichlasoma igen.

      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=222

      När gjorde den inte det?


      Mvh Jari

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Enligt artbeskrivningen har den tydligen hetat Parachromis, och, av nå´n anledning, Heros. Om jag inte minns fel har den hetat Nandopsis också. Dess namnbyten brukar väl följas åt med t.ex jaguarcikliden, och Jack Dempsey, jaguaren heter väl Parachromis fortfarande, medan JD av nå´n anledning tydligen heter Archocentrus nu, i alla fall om man ska gå efter zoopets artbeskrivningar. Cichlasoma brukar väl i en del böcker och så, användas som ett samlingsnamn för ciklider som förr hette Cichlasoma, men nu heter nå´t annat (det vill säga många av syd och centralamerikanerna), men de är kanske inte riktigt säkra på exakt vilket namn de bör ha, och då brukar det väl stå "Cichlasoma" om jag fattat rätt.
        Senast redigerad av Shepard; 04 September 2007, 16:27.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • jarinen
          • February 2003
          • 801

          #5
          Det är som jag brukar säga, de flesta har hetat det mesta inom CA. Dock så stämmer väl åtminstone att den hetat Heros men det är länge sedan. Om man inte sållar sina källor när det gäller CA så kan de heta precis vad som helst, med sållar menar jag att man inte förlitar sig på en källa. Därför har jag som enda utgångspunkt (förutom mitt eget stora intresse och studerande av fisk) fishbase och cichlidpress, skiljer ibland emellan de också men sällan. Då hamnar man inom rimliga ramar åtminstone men jag kan hålla med om att Dempseyn känns helt offside i Archocentrus släktet men vem vet vad framtiden utvisar..... det är ju inte mycket som är direkt spikat i CA.

          Det viktiga i denna tråd är dock att fremel fick sin ciklid identifierad, tveklöst Salvini.

          Mvh Jari

          Kommentar

          • fremel
            • July 2007
            • 2

            #6
            Jag tackar för det, tänkte inte på att det kunde vara en sydamerikan.

            /Fredrik

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Det är det inte heller, det är en centralamerikan
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...