Någon som vet vad detta är?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    Någon som vet vad detta är?

    Följde med i håven vid fångst av mysis i Värtan idag. Lessen för den suddiga bilden men det är det bästa jag kan åstadkomma. Ynglet är ca 20 mm långt.
    Bifogade filer
    Medlem i VAAF www.vaaf.se
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Hur stor?

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Olivin
      • July 2006
      • 573

      #3
      Ursprungligen postat av svea
      Hur stor?
      Editerade nyss (här går det undan )
      Medlem i VAAF www.vaaf.se

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Haha, svarade just vid din bild, innan jag såg tråden...

        I alla fall, det är en smörbult (goby), och det är antingen en Sandstubb (Pomatoschistus minutus) eller en Lerstubb (Pomatoschistus microps), jag har aldrig fått riktig kläm på hur man ser skillnad på dem.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Olivin
          • July 2006
          • 573

          #5
          Toppen, tack för svaret

          Hm, då är det en bräckvattenfisk som inte lär klara sig i sötvattenakvariet mao?
          Medlem i VAAF www.vaaf.se

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det är en bräckvattensfisk, ja, men den klarar extremt utsötat, kanske rentav rent sötvatten.

            EDIT: Du bör dock vara medveten om att den är häpnadsväckande rovgirig för sin storlek. Den kan äta fisk som är upp till 1/3 av sin egen kroppslängd.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • salmo32
              • June 2007
              • 74

              #7
              - Sandstubb har 55-75 sidolinjefjäll, fjäll på ryggen börjar framför främre ryggfenan

              - Lerstubb har 39-52 sidolinjefjäll, fjällen på ryggen börjar bakom första fenstrålen i främre ryggfenan. Men det enklaste är nog den mörka fläcken/ytan på inre delen av bröstfenan vilket saknas hos sandstubben.
              Fråga en marinbiolog...
              http://www.marinebiology.se/

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Rött kort och av med Goldmemberskapet direkt för uselt skämt?
                Brödtestet är bra: Går den att bre på en macka är det lerstubb.
                Sjuk humor av äkta dålig kvalitét utan tillsatser
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Olivin
                  • July 2006
                  • 573

                  #9
                  OK, och enl vad jag nyss hittade så verkar lerstubben klara sötvatten bättre än sandstubben. ... så om det inte överlever kommer jag dra slutsatsen att det var en sandstubb

                  Ordning abborrartade fiskar Perciformes En morfologiskt och även ekologiskt heterogen grupp fiskar. Några oftast gemensamma karaktärer för ordningens arter är taggiga fenstrålar, 2 ryggfenor, saknar fettfena, har simblåsa, stjärtens fenstrålar aldrig flera än 17 men oftast färre. Denna ordning är den artrikaste bland alla vertebrater. Den omfattar 150 familjer, ca 1.367 släkten och ca 7.791 […]
                  Medlem i VAAF www.vaaf.se

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Fjällkaraktärerna vet jag av erfarenhet är hopplösa, men det där med en mörk fläck var nytt för mig. Anser du att fisken på fotot har fläck?
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • salmo32
                      • June 2007
                      • 74

                      #11
                      De klarar bräckt men troligtvis inte sötvatten. Lerstubbens nordliga utbredningsgräns i Östersjön går vid Stockholm.
                      Fråga en marinbiolog...
                      http://www.marinebiology.se/

                      Kommentar

                      • salmo32
                        • June 2007
                        • 74

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Fjällkaraktärerna vet jag av erfarenhet är hopplösa, men det där med en mörk fläck var nytt för mig. Anser du att fisken på fotot har fläck?
                        Jag har bestämt fisk i ganska många år med hjälp av fjällkaraktärer vilket är en av de säkraste metoderna om man bara ska se till det yttre. Den ser ut att sakna fläck tycker jag...
                        Fråga en marinbiolog...
                        http://www.marinebiology.se/

                        Kommentar

                        • Olivin
                          • July 2006
                          • 573

                          #13
                          Här kommer svaren snabbare än min IE hinner uppdatera...

                          Azur: det borde gå bra, den sitter i en burk som "blivit över" med ett par kuhlisar som sällskap. Fast iofs hade jag tänkt använde det karet som yngelburk längre fram... Blir till att möblera om innan dess då!

                          Salmo32: ok, ska hålla utkik efter den fläcken! Vi får se hur länge den klarar sig i mitt sötvatten.

                          Eriahl: njaee, tror inte jag testar den metoden ...
                          Medlem i VAAF www.vaaf.se

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen postat av salmo32
                            Jag har bestämt fisk i ganska många år med hjälp av fjällkaraktärer
                            Ja, jag med - men jag har aldrig fått fjällkaraktärer att fungera med just sandstubb/lerstubb.

                            Ola Svensson har forskat på stubbar, och är den enda person jag vet som kan skilja de två arterna åt. Jag har bett honom förklara hur man gör flera gånger...

                            ...men jag grejar det fortfarande inte om jag inte har exemplar av bägge arterna framför mig.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • salmo32
                              • June 2007
                              • 74

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Ja, jag med - men jag har aldrig fått fjällkaraktärer att fungera med just sandstubb/lerstubb.

                              Ola Svensson har forskat på stubbar, och är den enda person jag vet som kan skilja de två arterna åt. Jag har bett honom förklara hur man gör flera gånger...

                              ...men jag grejar det fortfarande inte om jag inte har exemplar av bägge arterna framför mig.
                              De gånger jag har kollat på sandstubb/lerstubb har fjällkaraktärer varit (nästan) som förväntat men det varierar säkert som för de flesta andra knepiga arter. Tack för trådlänkningen, intressant läsning.
                              Fråga en marinbiolog...
                              http://www.marinebiology.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...