Vad för ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    Vad för ciklid?

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    Blir inte riktigt klok har försökt googlat men har inte riktigt fått fram vilken variant det riktigt är. De är ljusare egentligen för jag fotade dem kort där efter jag släppte i dom.

    honan har mer svart över analfenan, har aldrig sätt den här varianten innan kanske på kort men då i lekdräkt så det hjälper ju inte mig.
  • abbimicke
    • May 2007
    • 599

    #2
    Kolla palettciklid här på zoopets artbeskrivning
    http://kiwi.msun.se <- blogg

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      De liknar de Pelvicachromis sp. "green" jag hade. Har för mig att de fått ett namn se´n dess, minns inte vilket bara, kan vara sacrimontis. Främre delen av honans ryggfena är svart, och bakre delen är genomskinlig, så de skiljer sig från vanliga paletter. De hade även ett grönt skimmer på gällocken.

      http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=589210#
      Senast redigerad av Shepard; 22 August 2007, 18:20.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Guest

        #4
        funderar på sacrimontis faktiskt men de har inte fått sin rätta färg än skall försöka fota dem ikväll

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Ursprungligen postat av abbimicke
          Kolla palettciklid här på zoopets artbeskrivning
          Nä inte Palettciklid den har jag haft rätt många ggr men detta är en närbesläktad. Kallades för Svart palettciklid i affären.

          Kommentar

          • Vandal
            • January 2006
            • 1655

            #6
            den som brukar kallas för svart palett är P. suboccellatus. Fiskarna på bilden är inga suboccellatusar dock eftersom s. har en kompaktare kroppsform än övriga i familjen... ser mer ut som nån P. taeniatus variant... men jag kan aldrig beteckna mig som 100%säker...
            over and out /Petter
            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Min första tanke var också en taeniatus-variant, men hanen har inte de markeringar taeniatus-hanar skall ha på stjärtfenan.
              Som jag sa på ciklid.se så tror jag inte jag nånsin sett den här arten, och jag hittar ingenting om nån Pelvicachromis sp. "green".

              EDIT: Hittade denna beskrivning av sacrimontis: "
              As a juvenile, this fish is very difficult to distinguish from P. pulcher. The first distinguishing characteristic to be seen is an iridescent turquoise blue patch on the cheeks and gill covers of P. sacromontis. They maintain this color even while stressed, so this may be the only way to tell them apart in a dealer’s tank. Female P. sacromontis also have dorsal fins that are uniformly dark, as they lack the gold border of the P. pulcher female dorsal. And when fully colored up and in breeding condition, the two species are easily told apart. Female P. sacromontis have bright red, not wine-colored, bellies giving them their common name of "scarlet krib". And in breeding colors they have two quite dark longitudinal bands running down the lengths of their sides. These become considerably lighter (almost tan) when the fish is guarding young.
              P. sacromontis is also unusual in that the males are just as colorful as the females. Some male populations of P. sacromontis also have red bellies, and in these the red extends from the belly into the lower half of the face, making for a very nice fish. Other populations have yellow bellies. The red form of P. sacromontis must be considered one of the most beautiful of all Pelvicachromis."


              Det stämmer ju väldigt bra med dina fiskar, i alla fall på några av bilderna: på en bild har en hane två längsband, hanarna har röd färg på buken, och honan har mörk färg på främre halvan av ryggfenan, utan guldbård.
              Senast redigerad av Azur; 22 August 2007, 20:43.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Subocellatus brukar väl kallas rödbukspalett? Av nå´n anledning, själv tycker jag den vanliga paletten har rödare buk. Har aldrig ens hört namnet svart palett.

                De kallades Pelvicachromis sp. "green" i affären där jag köpte dem. Nå´n taeniatus är det med största sannolikhet inte. Några år innan jag köpte mina "green" köpte jag i samma affär två som skulle vara taeniatus. Hanen var definitivt en taeniatus, men honan var jag tveksam på, och när jag tänker efter så såg den ut som honan i mitt sp. "green"-par. Så honan i "taeniatusparet" var nog en bifångst, och i själva verket samma som han några år senare sålde som Pelvicachromis sp "green".
                Senast redigerad av Shepard; 22 August 2007, 21:11.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=699345 här är resten av bilderna.

                  Ja jag funderade på sacrimontis rätt tidigt men felet var honorna, de sacrimontis jag har sätt på bilder och i verklighet har aldrig haft den där svarta ryggfenan eller den svarta fläcken vid analfenan. Men din beskrivning tyder faktiskt på att det är sacrimontis.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...