Okänd Mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loelle
    • July 2007
    • 623

    Okänd Mal

    Någon som vet?

    Bilder: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1463803
    Lelle
    "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Sannerligen inte lätt att se - men en mal är det knappast - snarare en Botia
    Kanske denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=844
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Loelle
      • July 2007
      • 623

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Sannerligen inte lätt att se - men en mal är det knappast - snarare en Botia
      Kanske denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=844
      Nej, bilden är väldigt dålig. Har endast mobilkameran. Dessutom är han väldigt snabb! Han ser inte riktigt ut som på bilden på artbeskrivningen där den är mest randig. Min har mera mönster på sig.

      Konstigt att du säger att det inte är en mal då jag speciellt frågade efter en mal i djuraffären för att hålla rent. (är så trött på inkompetent presonal)

      Artbeskrivningen säger att den är skygg och nattaktiv, det stämmer inte på min iaf. Den är snabb som skutton och vill gärna jaga andra fiskar i akvariumet. Blir extra exalterad och "vild" vid matdax (iblan SÅ exalterad att han glömmer maten och jagar andra fiskar som äter istället)

      Fler bilder: Galleri
      Lelle
      "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

      Kommentar

      • Lubbe
        • February 2004
        • 677

        #4
        Någon form av botia är det ju i alla fall
        Botior äter inte alger, men det "städar" matrester (äter förövrigt också sniglar! ), kanske det var så att buktikspersonalen missförstod dig?
        De går i alla fall bäst i stimm, så din vill nog ha några kompisar

        Din tycker i alla fall jag påminner en hel del om denna: http://www.loaches.com/species-index...g/image_medium, inte sant?
        Jag googlade fram den och enl. namnet till bilden så var det en botia kubotai, men jag vet inte hur väl det stämmer! googlar man på #botia kubotai" så får man fram en väldig massa färg- och mönster varianter http://images.google.se/images?svnum...=Botia+kubotai
        310 l - Sydamerika
        200 l - Asien
        104 l - Asien
        70 l - Sydamerika

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ja, en botia är det helt klart, kanske den som i affärer brukar kallas "polka dot" botia? Men om jag har fattat rätt så är det bara en mönstervariant, så även den kan ju vara en Botia kubotai.

          Se´n har jag upptäckt att texten under googlade bilder inte alltid stämmer, kanske för att fisken är felbenämnd, eller så kanske texten syftar på en annan bild på samma sida.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Lubbe
            • February 2004
            • 677

            #6
            Jo, jag har också lagt märke till det Micke Man kan få en väldigt variation på bilder när man är ute och letar

            Tänkte också först på polka dot, och det var när jag googlade på det som jag fick fram bilder på botia kubotai, så det är ju mycket möjligt att det är en färgvariant av den
            310 l - Sydamerika
            200 l - Asien
            104 l - Asien
            70 l - Sydamerika

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ja, verkar ju rätt troligt, eftersom den tycks kunna variera en del i mönster
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Amaro
                • January 2007
                • 1709

                #8
                kubotai botia (stavning?) det är nog en sån skulle jag tro
                If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                Kommentar

                • Judas
                  • November 2006
                  • 88

                  #9
                  En "Botia kubotai" helt klart i mina ögon, även då bilderna är rysligt dåliga. Hade en sådan en gång men den överlevde dock inte i det sällskapet den kom till. Trist annars ett kul alternativ Praktbotian. BTW Läste ngn stans att det titt som tätt hittas nya variationer av botian.
                  Fredde

                  Kommentar

                  • Ola Åhlander
                    • May 2002
                    • 213

                    #10
                    Botia kubotai är det vetenskapliga namnet på "Polka dot". Färgteckningen varierar ganska mycket med åldern, vilket kan vara lite förvirrande när man ser på bilder på nätet.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...