Vilken ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jojkakim
    • December 2005
    • 33

    Vilken ciklid

    I samband med att jag bytte bort några fiskar så fick jag några yngel på köpet. Den tidigare ägaren visste inte vad det var för fisk.
    Nu är de ca 2 - 4cm långa och nu börjar jag bli nyfiken vad det kan tänkas vara för ciklid.
    Bifogade filer
  • Intercepter
    • January 2006
    • 962

    #2
    svårt att säga innan de färgar ut

    Kommentar

    • ray
      • January 2002
      • 954

      #3
      Denna kanske http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=85 ?
      ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

      Kommentar

      • matzen
        • February 2004
        • 608

        #4
        Jag tror tyvärr att det är någon form av korsning av mbunas som du har fått. Men trivs du bara med dem så kvittar ju det. Jag tror inte det är en spraengare. Som visades ur art arkivet.
        To be or not to be a cichlidlover that´s no question

        Kommentar

        • Jojkakim
          • December 2005
          • 33

          #5
          Tack för hjälpen
          Rostcikliden stämmer väldigt bra. Kanske att pannan ser något annorlunda ut. Den som är störst av ynglen har ju en liten fläck på analfenan som ser ut som början till de fisken på zoopets artbeskrivning har. När man googlar på det latinska namnet "Iodotropheus sprengerae" " så finns den i en massa färger men då stämmer ju inte det svenska namnet rostciklid speciellt bra. Någon som vet något med om den förekommer i olika färgsättningar.

          Men som intercepter skrev det är ju natuligtvis svårt att säga något säkert innan den färgar ut (om den nu gör det). Men har man haft fisken själv som yngel och sett den växa brukar man kunna känna igen dess utseenden på vägen till att bli vuxna.

          Eller så är det gatukorsning :-)
          Senast redigerad av Jojkakim; 13 May 2007, 23:22.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Tror det är rostciklider. Den där högre pannan brukar komma när de växer sig större.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            Arbetssätt...