Panik!! Min nya fisk har lagt rom i mitt yngelakvarie... Snälla hjälp mig ngn!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frida Fisk
    • April 2007
    • 114

    Panik!! Min nya fisk har lagt rom i mitt yngelakvarie... Snälla hjälp mig ngn!!

    Hjälp!! Min nya fisk (som jag fick med när jag köpte akvarie har lagt rom i mitt yngelakvarie... Jag trodde det var en dalmatinmolly för den såg ungefär så ut, lite större bara.

    Tyckte den var tjock så jag tog över den i ett yngelkar och 15 min senare har den lagt en massa kulor istället för de yngel jag ev trodde den skulle få. Vad kan det vara för fisk och vad tusan gör jag nu????
    Vänliga Hälsningar Frida
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Bild? Kan vara obefruktad rom eller för tidigt födda yngel som inte är färdigutvecklade av Molly. Kan hända om de blir stressade av något att de släpper ifrån sig det som skulle bli yngel. Det hände mig med en stor svärdbärarhona som jag fångade upp och placerade i en yngelkasse. Antagligen blev den stressad och resultatet i botten på yngelburken var bara en massa gulaktiga romkorn.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Frida Fisk
      • April 2007
      • 114

      #3
      Vet inte om jag kan lägga upp bilder..

      Om det är som det ska och hon ska lägga rom, kan den vara befruktad när den läggs eller sker det alltid efteråt??
      Vänliga Hälsningar Frida

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Mollys är levandefödare, så det där är en "nödlek". Låt henne äta upp rommen om hon vill.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Frida Fisk
          • April 2007
          • 114

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Mollys är levandefödare, så det där är en "nödlek". Låt henne äta upp rommen om hon vill.

          Jo jag vet, frågan är väl om det verkligen är en molly...
          Vänliga Hälsningar Frida

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ja, det är då det kan vara bra att ha en bild. Har du ett kort så kan du lägga den på tex photobucket och länkad en hit.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Frida Fisk
              • April 2007
              • 114

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Ja, det är då det kan vara bra att ha en bild. Har du ett kort så kan du lägga den på tex photobucket och länkad en hit.


              Photobucket? Ska kolla det senare, vet faktiskt inte vad det är.
              Vänliga Hälsningar Frida

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ett ställe du kan lägga in bilder för att sedan länka dem vidare till tex Zoopet.
                Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Maria - Sjöjungfru

                  • January 2004
                  • 4236

                  #9
                  Eller varför inte gå in på artbeskrivningarna och titta om det stämmer överens med din fisk
                  Maria - Sjöjungfru

                  Kommentar

                  • Frida Fisk
                    • April 2007
                    • 114

                    #10
                    Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                    Eller varför inte gå in på artbeskrivningarna och titta om det stämmer överens med din fisk

                    Jag kommer nog inte in på de flesta eftersom jag inte är guldmedlem. Kan man förresten sortera efter handelsnamn?

                    Undrar om det inte är så att den fick för tidigt, det som skulle ha varit levande yngel. Men vilken panik jag fick när de kom, har aldrig haft ngn som lagt ägg någonsin...

                    Kan det förresten vara så att äggen är befruktade när de läggs eller efterbefruktar hanen alltid äggen. (Förlåt om det är en dum fråga... )

                    Släppte ner hannen i yngelkaret för att se va han skulle göra men han gjorde ingenting vad jag kunde se. Somnade en stund för jag var så trött att ögonen gick i kors och när jag vaknade hade han kalasat på en del men det är väl runt 10 kvar..
                    Vänliga Hälsningar Frida

                    Kommentar

                    • Maria - Sjöjungfru

                      • January 2004
                      • 4236

                      #11
                      Ursprungligen postat av Frida Fisk
                      Jag kommer nog inte in på de flesta eftersom jag inte är guldmedlem. Kan man förresten sortera efter handelsnamn?
                      Dom flesta och dom vanligaste kommer du åt även om du inte är guldmedlem.
                      Black Molly
                      Segelfensmolly
                      Man kan söka på handelsnamn. Söker du på "molly" så får du upp dessa.
                      Maria - Sjöjungfru

                      Kommentar

                      • Pär J.
                        • March 2002
                        • 284

                        #12
                        Hanen kan inte befrukta äggen efteråt om de är ungfödare.

                        Kommentar

                        • Frida Fisk
                          • April 2007
                          • 114

                          #13
                          Ursprungligen postat av Pär J.
                          Hanen kan inte befrukta äggen efteråt om de är ungfödare.

                          Det var nog bara en stressgrej, det blev aldrig ngt med äggen.


                          Om det är äggläggare, när befruktas då äggen, innan eller efter de är lagda?
                          Vänliga Hälsningar Frida

                          Kommentar

                          • kanotisten
                            • May 2006
                            • 218

                            #14
                            1. Kolla upp vilken fisk det är vi pratar om. Utan det kommer vi ingenvart

                            2. Är det en molly så är det en levandefödare. Detta betyder att ungarna ploppar ut ur magen levande. Kommer ägen ut för tidigt så är det kört.


                            Är det en äggläggande fisk du har så befruktas äggen av hannen efter att honan lagt dem.

                            Kommentar

                            • Frida Fisk
                              • April 2007
                              • 114

                              #15
                              Ursprungligen postat av kanotisten
                              1. Kolla upp vilken fisk det är vi pratar om. Utan det kommer vi ingenvart

                              2. Är det en molly så är det en levandefödare. Detta betyder att ungarna ploppar ut ur magen levande. Kommer ägen ut för tidigt så är det kört.


                              Är det en äggläggande fisk du har så befruktas äggen av hannen efter att honan lagt dem.

                              Jag är väldigt medveten om att Mollys är levandefödare...

                              Du svarade på min fråga. "Om det är äggläggare, när befruktas då äggen, innan eller efter de är lagda?" Jag undrade generellt vad det gäller äggläggare...
                              Vänliga Hälsningar Frida

                              Kommentar

                              Arbetssätt...