Mal??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • honeylu
    • March 2007
    • 27

    Mal??

    Oskarp bild, men hoppas ändå att ni kan hjälpa mig vad det är för en filur som bor i mitt akvarium?

    HoneyLu
    "Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum"
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Det kan vara en kinesisk algätare. Simmar h*n omkring fritt eller sitter h*n mest stilla på botten, rötter och stenar?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • honeylu
      • March 2007
      • 27

      #3
      h*n simmar runt överallt i akvariet, men gillar mina rötter som jag har där i vad tänkte du?
      HoneyLu
      "Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum"

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ser ut som en vanlig algätare, som affärer brukar lura på nybörjare som en bra algätare, vilket den inte är, i alla fall inte när den blir större. Den blir dessutom rätt stor, och blir aggressiv med åldern.

        Senast redigerad av Shepard; 05 May 2007, 12:29.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Jag tänkte att det såg ut som en kinesisk algätare, men att det förhoppningsvis var en parotocinclus.

          Måste tyvärr informera dig om att kinesiska algätare blir riktiga hulliganer när de blir äldre. Min kompis hade 3 stycken som hon fick omplacera för att de trakasserade de andra fiskarna. Man kan ha dem tillsammans med stora tuffa fiskar.

          Ser din ut så här: http://filaman.ifm-geomar.de/Summary...y.php?id=12298
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • honeylu
            • March 2007
            • 27

            #6
            Japp den är det fick med den i akvariet när vi köpte det så få se hur jag gör sen då om det blir elak! har sett att det kan "jaga" min vanliga ancistrus ibland...
            Vad kan det bero på? Har den redan börjar bli "elak" eller ?
            Tack för hjälpen iaf! kanonbra sida
            HoneyLu
            "Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum"

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Att de jagar andra fiskar beror på att de vill få bort dem från sitt revir. Så ja jag tror tyvärr att h*n redan börjar bli aggressiv.

              Ancistrusar är också revirhävdande, dock bara mot artfränder. Men det kan hända att algätaren uppfattar ancistrusen som en konkurrent om maten.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • honeylu
                • March 2007
                • 27

                #8
                Men det är ingen "fara" för ancistrusen då? Den blir inte stressad av att bli jagad lite då och då? Mitt akvarium e ju ändå på 375 liter.
                HoneyLu
                "Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum"

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Jag vet faktiskt inte hur stressande det är. Ancistrusar brukar söka skydd under rötter och stenar, så antagligen kan h*n delvis dra sig undan. Men det kan ändå inte vara så bra att inte kunna lämna algätarens revir helt. Så om jag vore du skulle jag försöka omplacera algätaren till någon som har ett stort akvarium med tuffare fiskar.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  Arbetssätt...