Okänd men häftig fisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • albino_myra
    • September 2006
    • 161

    Okänd men häftig fisk.

    Min pappa köpte nyligen en fisk till sitt akvarium som ser väldigt lustig ut. Den är avlång och grönbrunsvart, med stooora skäggtömmar vid munnen. Stjärtfenan hör ihop med kroppen, och när den simmar tillsammans med en kompis av samma art ser de ut som om de skulle kunna sätta knut på varandra :P Fisken är ungefär 15 cm lång, och ca 3½ cm tjock, lika tjock hela vägen. På finska heter denna fisk kissamonni, som direkt översatt till svenska blir kattmal. Ringer det några klockor? Nån som kan hjälpa mig, tacksam över alla svar och funderingar!
    Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Låter som en Clarias, eller Heteropneustes fossilis. Båda blir stora och glupska, och den sistnämnda är giftig, om jag minns rätt.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • albino_myra
      • September 2006
      • 161

      #3
      Giftig? jasså.. :P kollade på artbeskrivningen, men jag tror inte att det är exakt samma fisk. Om det skulle vara en Clarias, så varifrån kommer då finska namnet "kattmal"? Oj vad det skulle underlätta om jag hade en bild. Jo, och fisken måste upp till ytan med jämna mellanrum och snappa luft. Annars håller den sig till ett gömställe nära botten, och när den väl kommer för att snappa luft gör den det med en hujsig fart.
      Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Förmodligen på grund av "morrhåren". Engelskans catfish betyder ju just kattfisk. Clarias är kända för att de kan ta sig fram på land, och kan andas luft, antar att även fossilis har den förmågan. Fossilis är det nog som brukar kallas kattmal, men handelsnamn kan man aldrig lita på till 100%.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • albino_myra
          • September 2006
          • 161

          #5
          A men så kul då . Får vi bara hoppas på att den inte hoppar ut från karet, och en vacker morgon har man den med sig i sängen men att den är giftig, det var mindre kul.
          Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

          Kommentar

          • JLi
            • December 2004
            • 773

            #6
            Beklagar det sena svaret. Jag forskade litet på Finska nätsidor och en enda Kissamonni jag kunde hitta var Ictalurus nebulosus. Denna fisk kallas även för Piikkimonni (direkt översatt: Piggmal eller taggmal). Fisken kom till Finland på 1920-talet. Fisken förekommer i vissa sjöar i södra Finland och vissa havsvikar (bräckvatten). Fisken kan bli upp till 40 cm lång och väga 1 kg och är en uppskattad matfisk. Enligt uppgifter har den även sålts som akvariefisk. Bifogar en länk där det finns en bild på ovannämnda fisk

            h. Johan

            Kommentar

            Arbetssätt...