Goby

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Goby

    Vilken art är detta?



    Jag har en kvalificerad gissning, få se om folk håller med...
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Ursprungligen postat av Azur
    Jag har en kvalificerad gissning, få se om folk håller med...
    Och jag har en okvalificerad: Stiphodon atropurpureus.
    En vansinnigt tjusig fisk är det i alla fall.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Gillade du den kommer du att älska den här...

      En sötvattensgoby från nya guinea, släkt med Stiphodon.
      Den är dock tyvärr inte min.

      Atropurpureus? Hmmm... Attans. Det är inte samma som min gissning. Min var atratus.
      Senast redigerad av Azur; 13 April 2007, 23:44. Anledning: stod: australien; skulle stå: nya guinea
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Fantastiskt gracila fiskar i alla fall - med andra ord ingen aning.
        Jag hade alltid trott att Gobies var knubbigare...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Daniel Blom
          • June 2003
          • 1670

          #5
          Min gissning bygger enbart på vad Google snokat rätt på. Framförallt bilderna en bra bit ner på den här sidan.
          Petfrd nästa?
          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
          och framgången är given.
          Samuel Clemens
          Mina bilder

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            @erikthur: Stiphodon är forsfisk, så de är nog lite slankare än genomsnittet för gobies. Honorna ser f.ö. ut så här:


            @daniel: Japp, jag ser bilden. Det är samma fisk som jag har, ingen tvekan om det, frågan är då bara hur pålitlig deras identifiering är. Jag har några förfrågningar ute, får invänta svar.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Olle A
              • January 2002
              • 1660

              #7
              Jösses vilken snygging, Sicyopterus lagocephalus! Vet du något mer om den? T ex hur stor den blir, vilka förhållanden den kräver, hur den leker, vad den äter, om den är någorlunda lättskött, om den går att få tag i... Jag är intresserad av allt!

              Olle

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Mja, jag vet mycket litet om den... forslevande goby, algätande. Troligen rätt långlivad för att vara en goby - 4-5 år minst. Hanarna är revirhävdande. Fishbase anger 13 centimeter som maxstorlek. Mycket stort utbredningsområde, från östafrika till indonesien, finns i ett antal olika varianter; fisken på bilden är från Nya Guinea. Fiskas enligt Fishbase som matfisk.

                Amfidrom, dvs leker i sötvatten där de lägger en stor mängd ägg (flera tusen, enligt en uppgift upp till 50000!), de extremt små (cirka millimetern!) larverna spolas ut i havet där de växer till, och efter metamorfos vandrar de upp i sötvatten igen.

                Precis som ett stort antal andra extremt färgglada sötvattengoby finns det egentligen ingen bra anledning till att den inte skulle dyka upp i handeln, men de gör det ändå inte - antagligen för att det inte finns någon efterfrågan.
                Mina Stiphodon från akvarielagret lär t.ex. ha varit "fillers" fångstmännen slängde med när de inte fick tag i de beställda fiskarna.
                Senast redigerad av Azur; 13 April 2007, 14:03.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Olle A
                  • January 2002
                  • 1660

                  #9
                  Tack, det var intressant!
                  Men det låter som att den är mycket svår att odla, om ynglen är så små och dessutom måste växa upp i havsvatten. Vet du om någon har lyckats med det?

                  Olle

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ingen goby ur den här gruppen är mig veterligt nånsin odlad i fångenskap.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Enligt ett gäng australiensare på www.rainbowfish.info, så är hanen jag har en fisk som kallas Stiphodon sp. "Siboglu". De verkar rätt kunniga, några av dem jobbar med att inventera vattendrag i australien och nya guinea, så det är nog så bra identifiering som det blir.

                      Det finns tyvärr ingenting som säger att mina fyra honor är samma art, annat än att det bara verkar finnas tre Stiphodon arter i handeln, och jag har redan testat med hane av äkta elegans och en till som jag inte vet vad det är. De hanarna brydde sig inte mina honor om. Denna hanen visar de visst intresse för.
                      I alla fall - mycket dåliga odds för odling.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...