Varifrån kommer larverna? Snigeln?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pedestrian
    • November 2006
    • 46

    Varifrån kommer larverna? Snigeln?

    Hade en kamphane och en Gul snigel i ett 20 liters kar, sen blev han flyttad till 54 liters akvarium med 2 honor (en större än hanen och en mindre) och lite malar och tetror etc. Men 20 liters karet var så fint dekorerat med mycket växter och stenar etc att jag lät de stå kvar, stängde bara av pumpen och 60w dagsljus lampan som höll vattnet vid 26C.

    Idag några dagar senare när jag tänkte ställa karet närmare fönstret så att växterna skulle få ljus, såg jag två håriga små larver i karet, den ena ihop rullad, och den andra på glaset...

    Vart kommer dem ifrån? Vad är de förnågot?? Snigel yngel
    Söta små stackare, men vad gör jag med dem??
    `Tog den ihop rullade larven som jag antar är död, och la den i akvariumet.
    Tänkte om den inte är död kanske den överlever, annars mat!
    Men är det någon som kan något om små lurviga gula vatten larver??
    Fiskar är individer
    men kampfiskar är personligheter
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Kommer inte utan vidare på någon enda hårig larv av någon vatteninsekt.

    Du är säker på att det är vattenlevande djur?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • pedestrian
      • November 2006
      • 46

      #3
      Ingen Aning

      Som Sagt, ingen aning, men tydligen är de vatten levande, antar att de kom upp för värme, då karet blev ganska kallt ganska snabbt, när glödlampan stängdes av.

      Jag lade den ihop rullade larven i akvariumet, och den började krypa omkring efter ett tag, och den andra kryper omkring bland mina fisk yngel i en liten glas skål med syresten och växter (blålampa värmd) De båda verkar trivas och de var ju i vattnet i någon timma och nu har de varit i akvariumet i några timmar och lever...

      Så jag antar at de är vatten levande...
      Men som sagt, jag har ingen aning
      Hur hamnade de i plast karet, det har lock, och även om de inte hade lock, har inte sett några fjärilar eller liknande hemma?? Kan de ha kommit med växter jag köpt?
      Fiskar är individer
      men kampfiskar är personligheter

      Kommentar

      Arbetssätt...