Dvärg ormhuvudsfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Dvärg ormhuvudsfisk?

    Såg en märklig firre i djuraffären idag, den hette ormhuvudfisk och enligt butiken skulle den bli 7-8 cm lång.

    Men nu när jag kikat här på zoopet så hittar jag ingen som liknar den i färgerna förutom Channa micropeltes- Jätteormhuvudsfisk. Kan det stämma?

    Några andra förslag?
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Yngelteckningen är sådan hos alla Channa

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Okej. Men finns det någon channa som bara blir 7-8 cm?

      Funkar den ihop med neoner och guppy?

      Kommentar

      • Piccola
        • September 2006
        • 175

        #4
        Det finns Channa som inte blir så stora, men jag vet inte om det finns någon som "stannar" vid just 7-8 cm.

        Just Jätteormhuvudsfisk (vacker fisk) är knappast ett alternativ för de flesta av oss. Äter fisk, kan bara hållas med andra stora fiskar, kan vara agressiv, blir lång och behöver en enorm balja.
        Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
        Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Channa bleheri är troligen den minsta arten. Den blir ca 15-16 cm. Alla ormhuvudsfiskar är fiskätare. Även om det fanns en art som bara blev 8 cm så skulle den troligen kunna sätta i sig fisk som var 3-4 cm. Inget att ha tillsammans med neontetror!

          C. micropeltes som har kvar den vackra längsrandiga yngelteckningen fortfarande när den är ca 20 cm - och därför säljs i zoohandeln - blir knappt 1,5 meter och behöver ett akvarium på minst 4000 liter. Det finns ännu större arter.

          Kommentar

          Arbetssätt...