Leopard-danion eller fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piccola
    • September 2006
    • 175

    Leopard-danion eller fjärilsciklid

    Har precis fått en liten stackare som var ensam kvar sedan grannen skulle skrota sitt akvarium. "Fjärilsciklid" hade butiken kallat den lilla fisken för, men jag tvivlar på det.

    Han/hon verkar vara ganska lugn i sitt temperament, fungerar bra med tetror och regnbågar, är silvergrå med svarta prickar (även på fenorna), ca 4-5 cm lång - och ser misstänkt nog ut som den fisk min akvariebok kallar för Brachydanio fankei, alltså Leopard-danion.

    Men nu hittar jag inte denna fisk här på zoopet, och blir lite fundersam. Är det någon som har Leopard-danion och kan berätta om denna fisk?

    Fundersam Piccola
    Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
    Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det verkar otroligt nog inte finnas en enda bra bild på leoparddanio på nätet, men här är en halvkass bild i alla fall:


    Leoparddanio är i mitt tycke en av de allra snyggaste daniorna - men den finns inte i naturen! Det är en odlingsform av zebrafisk, Danio rerio, och har precis samma krav och samma beteende som vanliga zebrafiskar, så du kan kolla upp zebrafisk här på zoopet för information om din fisk.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Piccola
      • September 2006
      • 175

      #3
      Ja! Det är definitivt en Leoparddanio! Tveklöst!

      Tack - Jätteroligt att få klarhet i detta. Men man kan ju samtidigt undra över varför det finns så lite info om dem. Är det inte så att flera av våra akvariefiskar är mer eller mindre framodlade former av fiskar i naturen?

      I vilket fall ska jag nu kasta mig in i avdelningen zebrafisk!
      Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
      Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

      Kommentar

      Arbetssätt...