Vilken Trichopsis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Vilken Trichopsis?

    http://mikes-machine.mine.nu/temp/id...s_DSC_0371.jpg

    Min mycket dåligt underbyggda åsikt är att det är en Trichopsis schalleri. Detta pga att Trichopsis vittata verkar ha spetsig stjärt, och Trichopsis pumila verkar vara spräcklig på ryggen.

    Vad tros?

    Så mycket är i alla fall säkert som att det är en rätt elak liten fisk. De slåss inbördes och har redan fått mina killies att bara stå i övre vänstra hörnet i akvariet.
    Senast redigerad av Azur; 27 February 2007, 03:03.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Mosaik
    • January 2007
    • 101

    #2
    Ja de där små rackarna är inte helt lätt att se skillnad på. Om man ha alla tre släktingarna i samma akvarium så skulle man kunna se följande: Pumilan är minst, oftast med ljusblå ögoniris. Vittata är störst och Schalleri där i mellan. Pumilan är mycket fredlig och nästan lite skygg. Fisken på bilden du länkar till tycker jag mest liknar Schalleri eller Pumila och beteendet du beskriver talar mer för Schalleri (Pumilahanar kan iofs slåss vid lek).

    Så min gissning blir: Trichopsis schalleri!

    Mvh
    Mattias
    Sydostasiatiskt sakta cirkulerande med massor
    av växter samt en del labyrintfiskar och barber.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      De här är klart aggressiva - kommer de inom 5 cm från nån annan fisk, oberoende om det är en annan pygmé eller nån annan art, så anfaller de. Den största individen (ca 3 cm) har bosatt sig i ett hål i en rot, och jagar bort alla som kommer nära. Det är långt ifrån ciklid eller kampfisk-nivå på aggressionen, men märkbart griniga är de allt.

      Tills vidare anser jag att det jag har är schalleri.

      Tittar man på bilder på nätet verkar det som om vittata och schalleri ofta blandas ihop - det som kallas A på en site kallas B på nästa. Det verkar också finnas ett par obeskrivna arter som identiferas som vittata.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      Arbetssätt...