Nån som kan hänga ett namn på denna tetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Nån som kan hänga ett namn på denna tetra?





    Jag har en stark misstanke om vad det är, men få höra vad ni tror. De är ca 4 cm, förefaller sakna simblåsa (sjunker som gråsten om de slutar simma), och äter gärna animaliskt foder, men verkar inte bry sig om mina alger & växter.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    #2
    En väldigt smal Parodon affinis?

    //Gabbi
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #3
      En väldigt mager Apareiodon affinis eller nån annan i familjen?
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Bivibranchia?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Min misstanke var Apareiodon affinis, mest baserat på pigmenteringen, men huvud och kroppsform är rätt annorlunda - å andra sidan är de unga och kanske undernärda, så de kanske skärper sig med tiden.
          Erik, jag hittar inga bra bilder på Bivibranchia, har de den här märkliga munnen & "hemiodon-lika" kroppsformen?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Någorlunda, men jag hittar inte heller några bra blider. Ska kolla på måndag...

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Nää, inte Bivibranchia! Det måste vara en parodontid. Du har ingen aning om ursprung? Pavanelli (2003) rapporterar 23 arter (+ 6 obeskrivna "mainly from headwater streams of the Amazon basin") så det finns några att välja bland. Jag hittar inget i samlingen som är så långsträckt.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Betvivlar att ursprunget är känt, men jag skall höra nästa gång jag åker förbi akvarieleasing.

                I övrigt får vi väl se om de ändrar kroppsform när de växer till. Jag har tre, och två av dem äter bra - den tredje verkar krasslig. Den var riktigt risig första dagen, trodde aldrig den skulle klara sig så här länge... men så länge det finns liv finns det hopp.

                EDIT: Tog mindre än en timme efter jag postade det ovanstående så var den död. Oh well.
                Senast redigerad av Azur; 19 February 2007, 18:29.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Apareiodon hasemani! Klockrent! Visste inte att det kom akvariefisk från de delarna av Brasilien (östra).

                  Fisken är väl fixerad?

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Tackåbock!

                    Jaså, det är en småvuxen art, så då är de vuxna?
                    Jag satt igår och tittade på vad som såg ut som lek, men jag utgick ifrån att de var för unga.

                    Fixering: Pja, man tager vad man haver, och allt jag hade var alkohol. Den ligger alltså i sprit.

                    Antar du kommer till Bollmoras Auktion? Jag har rätt mycket fisk jag skulle vilja få iväg till NRM nu - kan du ta fisken tror du? Det mesta är fryst, men om jag slår in det i tidningspapper med en fryst PET flaska vatten så håller det sig ett bra tag
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Antar du kommer till Bollmoras Auktion?
                      Sådan är planen. Men man vet aldrig när man har småbarn.

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        Tag inte med fryst fisk. F n mycket tveksamt om jag kommer.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...