Impulsköp av.. ja just det - vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    Impulsköp av.. ja just det - vad?

    Borde ha lärt mig veta bättre men när jag såg dessa raringar kunde jag bara inte låta bli att köpa dem.(skulle egentligen bara ha ett nytt lysrör ) De var dock inte märkta med något namn och tjejen i affären hade ingen aning om vad det var för nåt. Fick paret för 50 spänn och då kunde jag inte låta bli, men är nyfiken på vad de är. Har tagit ett riktigt dåligt foto så jag ska försöka mig på att även beskriva dem:

    5-6 cm långa. Silvriga kroppar med blått streck från gälarna och bakåt som ger hela bakkroppen ett violett utseende. De har båda klargula fenor med ett svart streck i varje, hanen större fenor än honan. Det mest spektakulära är att de har klarblå ögon! Är det någon typ av blåögon? Glad för alla förslag vad ni tror att det kan vara.
    Bifogade filer
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Någon form av Pseudomugil (rainbow fish) är det allt.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • mckvinnan
      • December 2004
      • 760

      #3
      Pseudomugil furcatus = gaffelstjärts-regnbåge

      var det. Tack för hjälpen erikthur. Nån som har en aning om vad de är värda? Kanske inte är mer än 25kr/st även om jag finner det ofattbart då de är såååå fina!
      Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Jag har betalat 59:- styck för mina så det pris du fick var bra... (eller iallafall bättre än mitt)...

        Min ena vann fototävlingen för januari:
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • mckvinnan
          • December 2004
          • 760

          #5
          Oj, ja då har jag ju gjort ett kap i så fall. Men oavsett är det himla vackra firrar. Tack Petnym. Vilket jättevackert foto du har fått till! *imponerad* Mitt foto är taget med telefonen..ehm...

          Men jag borde ändå ha lärt mig att inte handla saker jag inte vet vad det är...
          Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det är en ännu ej fullt utvuxen hane av Marosatherina ladigesi.
            Det verkar inte vara en furcatus, jag tycker det ser ut som om den har förlängda buk och rygg-fenor, vilket bara ladigesii har.

            Det är bara att gratulera. M. ladigesii är en av de större och i mitt tycke vackraste av alla blåögon; när de är i gasen blir de nästan löjligt färgglada. Här är en bild på en av mina hanar: http://mikes-machine.mine.nu/specime...e_DSC_0959.jpg

            Den anses svår att odla; min erfarenhet är att den är lätt förutsatt att ynglen får bräckvatten (den får nog anses som en bräckvattenfisk).
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • mckvinnan
              • December 2004
              • 760

              #7
              Azur du har helt rätt! Det är såna jag har. De är superfina! Inser då att jag antaligen fått dem väldigt billigt, eller?

              Hm.. inser nu när jag läser om dem att de kommer att behöva mer plats framöver.. eh.. Har ett 200literskar med ett blåciklidpar i som är väldigt fredliga, tror du att jag kan stoppa ned dem däri? Får fundera över detta med brackvatten och hur jag ska lösa det.. inte egentligen plats med ett akvarium till.. men ska fundera som sagt.. alltid hittar man någon lösning..
              Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                De är ovanliga i handeln, och priset varierar kraftigt - mina första köpte jag som tetror för 15 bagis styck, men jag har också köpt outtvecklade ungdjur för 55:-/st.
                De man ser i handeln är troligen alltid vildfångade, fast det är inte helt omöjligt att de odlas nånstans.

                De är väldigt aktiva (har du nog redan märkt) men ta storleksuppgifterna på dem med en nypa salt - det är inklusive de långa fenorna, själva fiskkroppen blir väl sisådär 5 centimeter som mest.

                Bräckvatten är om du skall odla dem, de vuxna fiskarna står sig bra och leker snällt i sötvatten, men då är (de mycket små) ynglen vansinnigt känsliga.

                Törs inte säga om de går med blåciklider, men jag hade mina med små tanganyikor och dvärg-gädd-ciklider (Teleocichla) och det gick bra.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...