Rasbora?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Davidfisk
    • December 2006
    • 14

    Rasbora?

    Hej,
    Köpte nyligen hem ca 20st Rasbora Maculata, men 3st av ser helt annorlunda ut. De har en rand längs hela kroppen, till och med ut över stjärtfenan. De har en röd prick på "kinden". De är också aningen större och robustare. Misstänker någon sorts rasbora, då de stimmar tillsammans med mina Dvärgrasbora.

    Bilder:



    Bilderna är usla men har ingen bra kamera tillgänglig för tillfället.
    Senast redigerad av Davidfisk; 08 February 2007, 15:30.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Svårt att se nåt på de bilderna, men det ser onekligen inte ut som dvärgrasboror. Kanske nåt sånt här?


    Annars får du väl sätta dig och leta igenom zoopets artbeskrivningar av rasbora, eller Fishbase (www.fishbase.se)
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Davidfisk
      • December 2006
      • 14

      #3
      Ser nästan exakt ut som Rasbora argyrotaenia. Fast mina är ca 2cm långa, men dom kanske växer till sig . Men det finns inte så mycket information om Argyrotaenia, någon som har erfarenhet?

      Kommentar

      • Davidfisk
        • December 2006
        • 14

        #4
        Har nu gjort ett litet kollage med bättre bilder.....

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jaaaaa du... Den där får jag lämna walk over på. Det finns så många rasboror som ser ut cirka så där att jag har ingen aning om vilken av dem det är. Möjligen att Åhlandrarna här på zoopet kan arta den, men jag grejar det inte.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Just nu skulle jag nog föreslå Rasbora daniconius. Men jag råkar veta att gruppen just nu är under revision och att om något år så finns det minst 10 arter som ser ut exakt så där....

            Kommentar

            Arbetssätt...