Guldgädda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isolde81
    • August 2006
    • 233

    Guldgädda?

    I lördags såg jag en vacker sötvattensfisk i zoobutiken som kallades guldgädda. Den var helgul med en liten rand av rött/orande längst ur på stjärtfenan, ca 5 cm lång och kostade 39:-. Tyckte inte den påminde särskillt mycket om en gädda, speciellt inte de andra akvariefiskarna som kallades gädda i butiken. Tyvärr har jag ingen bild på den och har inte lyckats hitta den någonstans på nätet. Vad kan det ha varit för firre?
    110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Låter som nån gäddhalvnäbb.
    The Halfbeak fish is an unusual and exciting species to keep. It is enjoyed by aquarium enthusiasts everywhere. In this article, we discuss everything about it.

    eller

    t.ex.

    Zoopet har info om D. pusillus: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=664
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Isolde81
      • August 2006
      • 233

      #3
      Den andra bilden var närmast, fast den var gulare, hade inte riktigt så lång 'näbb' och bara en liten kant av orange på fenorna. Men formen är ganska lik.
      110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Du såg dem inte på Trop i Göteborg? Då var det så´na här:



        En äggläggande tandkarp, Panchax. Men jag tror att Panchax är det gamla namnet, och de numera hör till Epiplatys. Det är en gul variant, jag gissar att det är Epiplatys sexfasciatus:



        Jag köpte två hanar och fyra honor, men de var aggressiva mot varandra. Osäker på om det var de själva som gjorde det, men den ena honan dog, och de andra fick stjärtfenorna sönderbitna. Kan ha varit nå´n annan fisk, men de var rätt aggressiva mot varandra, och är du sugen på dem så bör du ha flera honor till en hane.
        Senast redigerad av Shepard; 06 February 2007, 13:31.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Pär J.
          • March 2002
          • 284

          #5
          Jag tycker det låter som killin Aplochelius lineatus "Gold" vilke är en odlingsform. Detta är en växtleknade killi som anses vara rätt enkel och blir ganska stor ca 10cm. Den kommer från asien och blandas ibland ihop med de afrikanska släktet Epiplatys i butiker.

          Att de kallas gädda kan bero på deras goda aptit och att de är väldigt ytorienterade.

          Som Micke A beskriver så kan den vara bitsk så ett artakvarium eller håll den tillsammans med större fiskar. Kallas även "Golden wonder".

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ok, är nog samma fisk som jag menar, men med ett nytt latinskt namn. Panchax används nog fortfarande ofta som handelsnamn.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Isolde81
              • August 2006
              • 233

              #7
              Japp, det var den jag menade. Tyckte den var vacker men den verkar inte alls passa något av mina kar tyvärr. Tack för hjälpen!
              110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

              Kommentar

              Arbetssätt...