Lätt fråga antar jag (Vilka 2 fiskar?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PartyBoy84
    • February 2007
    • 9

    Lätt fråga antar jag (Vilka 2 fiskar?)

    Hej på er alla är en nybörjare på det här med fiskar och har haft akvariumet ca 2 veckor.
    Blev tipsad till forumet från en kompis sim är medlem här erib e hans användarnanmn.

    Hursom helst var och införskaffade lite nya fiskar i dag och nu kommer jag inte i håg vad de var för namn på dem.
    Posta gärna direkt länkar till respiktive fisk med info här på zoopet.

    Fiskar nr 1 samma sort båda på bilden http://img159.imagevenue.com/img.php..._122_222lo.JPG

    Fiskar nr 2 Undrar främst vilken den silvriga med svarta prickar på är för någon?. För den orangea är väl en svärdbärare?.


    Fisk nr 3 Samma silvriga svartprickiga fisk som bilden ovan men vad heter den?.



    Tack på förhand.
    Verkar vara ett trevligt forum hursomhelst.
    Sbar uppskattas mer än gärna.
    Trevlig helg på er alla / Jonas
    Senast redigerad av PartyBoy84; 04 February 2007, 16:22.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Bild 1: slöjstjärtar (guldfisk), av en variant som brukar kallas rödluvan.

    Bild 2: En molly, av en framavlad variant som väl kallas dalmatinermolly. Den rödorange ser ut som en platyhane. Lite svårt att se i den vinkeln, men den ser för kort ut i kroppen för att vara en svärdbärare. Jag tycker mig se ett gonopodium (hane), och har den då inget svärd, eller antydan till svärd, är det en platy.

    Bild 3: Dalmatinermolly igen.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • figo
      • October 2004
      • 480

      #3
      Fisk nr 1 är två Slöjstjärtar. (Avlingsvariant av Guldfisken)
      Den silvriga fisken med svarta fläckar är en molly av något slag. Den röda/orange fisken ser ut som en platyhane men den kan också vara en platyhona eller en svärdbärarhona. svärdbärarhanar har ett långt svärd.
      m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

      Kommentar

      • figo
        • October 2004
        • 480

        #4
        Micke A hann före...
        m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

        Kommentar

        • PartyBoy84
          • February 2007
          • 9

          #5
          Tack så mycket för era svar och expertis

          Kommentar

          • figo
            • October 2004
            • 480

            #6
            Varsågod! Och välkommen till Zoopet!
            m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

            Kommentar

            • PartyBoy84
              • February 2007
              • 9

              #7
              Ursprungligen postat av figo
              Varsågod! Och välkommen till Zoopet!
              Tacks så mkt.
              Men nu har jag en till liten fråga kanske inte rätt forum men tar den endå här.
              Nu har mina fiskar (molly rödluvor) (dalamatinermollyna mest dessa) börjat simma efter min golfboll och håller på att bita/suga på han.
              Varför dett beteende är det bara en lek eller oroar jag mig i onödan?.
              Känns lite som att det mobbar honom han e ju ensam åxå om det kan ha nå betydelse?.

              Tack på förhand

              Kommentar

              • figo
                • October 2004
                • 480

                #8
                Jag vet inte riktigt om jag kan svara på det. Förmodligen så är det mobbning. Ställ frågan i "Mixfisk frågor" så får du nog fler svar.
                m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Slöjstjärtar blir nog ofta mobbade av andra fiskar, eftersom de rör sig lite som skadade fiskar, med sin krökta rygg och dubbla stjärtfenor. Varianten som kallas golfboll är ju ännu extremare, och de jag har sett har knappt kunnat simma alls, med sin onaturligt runda form och dubbla stjärtfenor, så det är nog en anledning till att den blir attackerad. Man får nog nästan ha dem enbart med varandra, eftersom andra fiskar nog frestas att ge sig på dem.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • PartyBoy84
                    • February 2007
                    • 9

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Slöjstjärtar blir nog ofta mobbade av andra fiskar, eftersom de rör sig lite som skadade fiskar, med sin krökta rygg och dubbla stjärtfenor. Varianten som kallas golfboll är ju ännu extremare, och de jag har sett har knappt kunnat simma alls, med sin onaturligt runda form och dubbla stjärtfenor, så det är nog en anledning till att den blir attackerad. Man får nog nästan ha dem enbart med varandra, eftersom andra fiskar nog frestas att ge sig på dem.
                    Tack för ett utförligt svar.
                    Jo du hade helt rätt fisken dog tom av mobbningen, läs gärna mer här sidan 2 http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=99404

                    Mvh Jonas

                    Kommentar

                    • beyourself
                      • September 2011
                      • 7

                      #11
                      Välkommen till zoopet den första är slösjärt och den andra har jag ingen anning om

                      Kommentar

                      • Vanish
                        • April 2011
                        • 900

                        #12
                        Ursprungligen postat av beyourself
                        Välkommen till zoopet den första är slösjärt och den andra har jag ingen anning om
                        4 år senare...

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          Ursprungligen postat av beyourself
                          Välkommen till zoopet den första är slösjärt och den andra har jag ingen anning om
                          haha! välkommen själv du kolla gärna datumen innan du skriver

                          Kommentar

                          Arbetssätt...