Munruvande paletter, samma art?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Munruvande paletter, samma art?

    Ställde den här frågan under Afrikanska ciklider, men tänkte att den kanske kan passa här också, kanske finns större chans att få svar här?

    Jag köpte idag två munruvande paletter, men hade en diskussion med han i affären om det är samma art eller inte. Jag tycker hanen ser ut som en guentheri vid en snabb anblick, medan honan mer liknar t.ex finleyi. Men det kanske är samma art ändå? Några grejer gör mig tveksam på om hanen är en guentheri.

    Vad jag minns av de guentheri jag hade förr, så hade hanen inte röda fläckar bakom gällocken, röd strupe, eller antydan till tvärränder. Honan ser uppenbart tvärrandig ut ibland, och hanen har också antydan till tvärränder, men kan ibland få längsband. Honan är brunaktig, med ett skimmer på sidorna och gällocken.

    Det som gör mig tveksam att det är samma art, är att de ser ut att ha olika form på huvudet och munnen, hanens panna verkar flackare, och hans nos ser mer spetsig ut. Men det kanske är för att han är större, och är den som tar största ansvaret vid ruvningen?
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    När jag ser den nedersta bilden så vandrar minnet till Mickes tråd på ciklid om sina uefermanni. Vet du vilken jag tänker på?
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Nej, men man skulle kanske gå in där och leta reda på den.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hittade den inte, men hittade en bild på en guentherihona som är hyfsat lik min, i kroppsformen åtminstone. Är det inte med munruvande paletter som med vanliga, att det förekommer många olika färgvarianter, från olika ställen? Det kanske är guentheri jag har, men inte den som man såg i affärerna förr? Kanske därför honan ser annorlunda ut än jag mindes dem.

        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hittade tråden. Verkar som att honan är en ufermanni och hanen en guentheri.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...