Vad var det jag såg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saralund28
    • February 2006
    • 122

    Vad var det jag såg?

    Såg några fiskar på zoovaruhuset i Västerås för några dagar sedan som gjorde mig sjukt nyfiken!

    Dessvärre är ju jag och namn något fruktansvärt inkompatibelt så det enda jag vet är att de heter kul-nånting...

    Just dessa var rätt små, kanske 2 cm men jag skulle tro att de inte var fullvuxna.
    kroppen var åt det plattare hållet, alltså, inte så höga utan snarare breda. Stora ögon som gjorde att de såg extremt "dumma" ut. Dessa exemplar var gråaktiga till färgen, inga synliga tecken av något slag.

    Någon som vågar sig på en gissning utifrån min luddiga beskrivning?
    Bor 40 mil ifrån Västerås så jag har tyvärr inte möjlighet att knalla tillbaka och kolla...
    Har kikat i butikerna här i stan utan framgång. Gjorde en sökning i arregistret här på zoopet men det gav inget, sen om det beror på att arten inte finns med här eller om det beror på att jag sökt för dåligt var en annan femma!

    Är i alla fall tacksam för alla tänkbara förslag!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Så´na här kanske?

    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • morrhoppa
      • October 2006
      • 755

      #3
      Shysst att länka till en sida som Sara inte kan se ^^
      Man blir inte vuxen bara äldre!

      Kommentar

      • saralund28
        • February 2006
        • 122

        #4
        Ursprungligen postat av Micke_A

        Kan du skriva ut artnamnet så kanske jag kan hitta bild någon annanstans?

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #5
          Skulle kunna tänka mig att det är ngn sorts blåsfisk. Med tanke på strl gissar jag på Dwarf Puffer. http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/puf-trav.htm
          Mycket roliga fiskar jag själv haft tills helt nyligt då de båda dog av okänd anledning.
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Den jag länkade till är en sorts kulfisk, Auriglobus modestus: http://www.practicalfishkeeping.co.u...mb_LEIC049.jpg

            Du skrev att den var omönstrad, så jag tror det kan vara den. Den är gråaktig, och skimrar lite i gult och grönt. Många andra kulfiskar verkar vara fläckiga. De blir ca 13 cm, de du såg kan ha varit ungdjur, och de jag har sett i affärer har också varit pyttesmå.
            Senast redigerad av Shepard; 12 January 2007, 22:26.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • saralund28
              • February 2006
              • 122

              #7
              Den påminner rätt så mycket om genzos blåsfisk, men är omönstrad alternativt väldigt fina mönster som var svåra att se pga fiskens storlek. Blåsfiskens mönster borde jag kunnat se utan problem.

              Förövrigt var de väldigt lika blåsfisken, dock något större ögon, eller om de bara var placerade något längre fram så de såg större ut...

              Jag är väldigt duktig på det här med att förklara!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                den "blåsfisken" heter nog kulfisk på svenska tror jag, ser ut som kulfiskar i alla fall. Finns en del olika arter. Om jag minns rätt är det väl mest de som lever i saltvatten som brukar kallas blåsfiskar.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  blåsfisk=kulfisk oavsett sötvatten eller marint. Bägge namnen är ungefär lika vanliga. Men jag tycker kulfisk låter kuligare!

                  Ungfiskar har proportionellt större ögon än vuxna fiskar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...