vad är dessa för ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #16
    Jag är också 100:

    Den första är en "papegoja" men med en mildare grad av missbildning än vad papegojorna brukar ha. Jag har sett en liten papegojciklid (den gick med andra som såg ut som "normala" papegojciklider) som såg ut som en normal labiatus i huvudet, men den var väldigt kort i kroppen, ungefär som den på bilden här. Papegojciklider är ju missbildade citrinellum/labiatus, så graden av missbildningar kan nog variera.

    Bild nummer två är en Jack Dempsey.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Qiller
      • September 2002
      • 6

      #17
      okej jag nöjer mig med svaren tack så mycket...
      tycker bara att det är konstigt att den papegojciklid som inte ser ut som dom andra 2 har ett helt annat beteende mönster än dom andra 2 dvs mycket aggresiv mot alla fiskar i akvariumet medans dom andra 2 är mycket lungnare

      Kommentar

      • MaxRobban
        • August 2006
        • 1048

        #18
        Alltid lika roligt med dessa trådar där man ska identifiera fiskar. Ciklider brukar man lösa... värst är ju Corydoras frågorna... ,

        men jag får inte till fisk nr 2 till en Jack Dempsey.. jag är inne på samma spår som Nils, att det är en Vieja zonata. Men finns ju gott om kunnigt folk som låter ganska säker på att det är en Jack Dempsey, själv hade jag Jack Dempsey för många år sedan o inte liknar det mina fiskar.. men möjligt att mitt minne spelar mig ett spratt...

        Fisk 1 tycker jag också är en papegoj ciklid... sett hur olika de kan se ut.. så det tror jag med på.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #19
          Bild 2 är en JD, förmodligen ett gammalt, välmatat exemplar.

          Här är en bild på en ung hane jag hade för några år se´n.
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Shepard; 02 January 2007, 13:37.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #20
            Jack dempsey är väl dessuotm lite vanligare, så oddsen är kanske högre att det är den.

            Vad gäller den andra tror jag nog att det är en papegojciklid ändå, för som andra sagt kan de se rätt olika ut, lite grann som andra framavlade fiskar, typ slöjstjärtar.
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • bucklan
              • December 2005
              • 78

              #21
              Nu är man väl några dagar för sen menmen . Bild 1 är garanterat en papegojciklid. Bild 2 är en Jack Dempsey. Som så många andra redan har konstaterat.

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #22
                Ursprungligen postat av MaxRobban
                Alltid lika roligt med dessa trådar där man ska identifiera fiskar. Ciklider brukar man lösa... värst är ju Corydoras frågorna... ,

                men jag får inte till fisk nr 2 till en Jack Dempsey.. jag är inne på samma spår som Nils, att det är en Vieja zonata. Men finns ju gott om kunnigt folk som låter ganska säker på att det är en Jack Dempsey, själv hade jag Jack Dempsey för många år sedan o inte liknar det mina fiskar.. men möjligt att mitt minne spelar mig ett spratt...

                Fisk 1 tycker jag också är en papegoj ciklid... sett hur olika de kan se ut.. så det tror jag med på.
                Vieja zonata? Men de ser ju ut så här:


                Fisken som avhandlas:
                http://img452.imageshack.us/my.php?i...mgp0391fk2.jpg
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #23
                  Det är en JD.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • laerni
                    • October 2005
                    • 1046

                    #24
                    Ännu senare!
                    Bild 1. har sett sådana hybrider förut och då var det papegojciklid.
                    Bild 2. Där finns nog ingen tvekan utan det är en Jack Dempsey. (ser dessutom ut som en hanne)
                    Lasse

                    Min Zoon

                    Bilder på Diskusyngel mm:
                    http://www.laerni.dk/rubin.htm
                    Nytaget på Diskusfröna
                    http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

                    De senaste
                    http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #25
                      Nummer två ser ut att ha missbildad mun. Det lär finnas en odlingsvariant eller hybrid med Jack Dempsey som lär se ut i teckningen ungefär så där. Det kan vara den.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #26
                        Du menar Blue Dempsey? Den ser ut så här: http://www.geocities.com/jackarthur4..._Juvenile2.jpg

                        Normal JD-kropp alltså.

                        Jag tror inte fisken på bild nr. 2 har missbildad mun, den "gäspar" förmodligen bara. Och jag tycker det verkar som om äldre JD ofta får lite lustiga proportioner, med stora huvuden.

                        Fisken på bild nr. 2 har normal JD-färg.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Guest

                          #27
                          alltså den första bilden är hybriden Papegojciklid

                          och den andra är en solklar fullvuxen stor Jack Dempsey hane...electric blue dempsey är det iaf inte

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #28
                            Det var inte "electric blue" jag var ute efter. Nån gång ar jag sett bilder på korsningar mellan Dempsey och någon Herichthys-art. Men den kan mycket väl bara vara en "förvuxen 'C'. octofasciatum.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #29
                              Jag har sett en fisk som förmodligen var en korsning mellan en zebra och en JD, som hade zebrans färger och JD´s form, såg ut som en "normal" fisk så att säga. Har även sett en bild på en fisk som påstods vara en korsning mellan en festae och en JD, som i det närmaste såg ut som en svart festae.

                              Lite vid sidan av kanske, men såg en fisk i en affär häromdagen, som förmodligen var en korsning mellan en zebra och en sajica. Den hade zebrans ränder, men mer brunaktig grundfärg, och fenorna var sajicans blå/röda/bruna. Och den hade zebrans temperament

                              Fisken på bilden är ganska garanterat en "renartig" JD, men en gammal sak. Har hört nå´nstans nå´n gång att äldre JD får kraftiga huvuden.
                              Senast redigerad av Shepard; 14 January 2007, 17:50.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...