Palett

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gandalf555
    • September 2006
    • 2

    Palett

    Hej.
    Jag köpte ett par paletter före jul. Jag är osäker på om det är
    "Pelvicachromis pulcher" eller om det är någon annan variant på paletten.
    Försäljaren sade att det var en variant, men jag är osäker.
    Jag skulle bli tacksam om någon kunde artbestämma dessa fiskar.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Pelvicachromis.jpg
Visningar: 1
Storlek: 473,9 KB
ID: 2175547

    Det tog inte lång tid innan de grävde ut en stor grotta och lade ägg. Jag har läst att föräldrarna brukar äta upp sina yngel efter ett par veckor.
    Måste man flytta ut ynglen för att de inte skall bli mat? Är det någon som har erfarenhet av detta, samt finns det någon marknad för palettyngel?

    Tack på förhand.

    //Martin
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    jag kan tyvärr inte hjälpa dig med artbestämningen men jag hjälpa dig med dina yngel....den förta gången de får yngel så kan de äta upp yngelen men om du har tur så kan de sköta sina yngel redan från början...men oftast så måste föräldrarna har några ggr på sig att träna på att sköta sina yngel...till sist så kommer du att ha ett par som sköter om sina yngel hela vägen
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Ursprungligen postat av gandalf555
      samt finns det någon marknad för palettyngel?
      Sålda kan du nog få dom men räkna inte på några större summor direkt. På auktioner så brukar paletter gå relativt billigt, runt 40:- kanske, för typ 2-4 paletter
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Det är P. pulcher, vanlig palett, av en variant som brukar kallas dubbelröd. I naturen finns "röda" och "gula" P. pulcher tror jag, och jag har hört att de gula hanarna ibland hjälper röda hanar att vakta ett revir, tills de har fått ett eget. Vet inte om det stämmer, men har för mig att jag har hört det. Jag antar att de med röda paletter menar den "dubbelröda". De bör dock inte förväxlas med gul palettciklid, P. taeniatus, som finns i olika färgvarianter beroende på varifrån de kommer. Vissa av dem är allt annat än gula, det finns t.ex de som är röda.

        De dubbelröda kan nog kosta mer än de vanliga i en del affärer, om de bryr sig om att sära på varianterna. Men det är nog rätt meningslöst, eftersom de förmodligen är rätt uppblandade med varandra.

        De brukar vakta ynglen bra, men visar föräldrarna lektendenser igen bör man flytta ynglen, annars kan nog föräldrarna se dem som hot mot de nya ynglen.

        Bifogar två bilder, den första visar den "gula" varianten, och den andra den "röda".
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Shepard; 29 December 2006, 16:47.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • gandalf555
          • September 2006
          • 2

          #5
          Paletter

          Tack för alla svaren!

          Kommentar

          Arbetssätt...