Vilken gurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skadedjur
    • September 2003
    • 188

    Vilken gurami?

    Köpte 4 st Rubingurami (som är en odlingsvariant på Colisa labiosa = läppgurami) och en av honorna ser inte ut som de andra två, hon har en blekare färg och ser lite annorlunda ut i övrigt också.
    Har bara en hyfsat dålig bild, men kan hon vara en Honungsgurami (Colisa chuna)? Eller de har väl lite annorlunda färger?
    Bifogade filer
    // Karolina //
    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Det är en läppgurami det med!
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • skadedjur
      • September 2003
      • 188

      #3
      Undrar varför hon då har så svaga färger jämfört med de andra? De är ju riktigt blodröda!
      // Karolina //
      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • skadedjur
        • September 2003
        • 188

        #4
        Här kommer en länk till en av de andra honorna:
        // Karolina //
        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Väldigt fina de där gurami... jag hade lite gurami tankar innan... (också)
          Är inte rubin/honungsgurami samma sort men olika färg?
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • skadedjur
            • September 2003
            • 188

            #6
            Ursprungligen postat av solbacka
            Är inte rubin/honungsgurami samma sort men olika färg?
            Nix, jag trodde också det, men tydligen är rubingurami en färgvariant på läppgurami!
            // Karolina //
            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • kkk
              • May 2006
              • 597

              #7
              Här i Katrineholm kallas de för Eldgurami. Min erfarenhet är tyvär den att bleka eldisar dör, mina gjorde det i alla fall. De som var starkt röda levde och frodades men de andra dog, det var lika dant med de yngel jag fick av dem.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Jag har också för mig att det är en odlingsvariant av honungsgurami, men kan minnas fel. Om den är mindre än dina andra (läpp)gurami, och inte blir mycket större se´n heller, är det nog en honungsgurami. Populärnamn ska man inte lita på, affärerna hittar ibland på egna, och kan nog kalla alla röda odlingsvarianter av gurami för rubingurami.

                Att den är blekare behöver nog inte betyda nå´t, i "original" är ju honungsgurami mer orange (om det är en honungsgurami), så den är väl närmare normalformen helt enkelt.
                Senast redigerad av Shepard; 11 December 2006, 12:33.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Jag har haft sådana här med och de är en odlingsvariant av läppgurami. Den på din bild skulle jag kunna tänka mig är en hona som inte spelar ut sina färger eftersom den är lite underlägsen. Det behöver inte vara så för jag har haft läppgurami i flera olika nyanser, allt från klarröd till mörkbrun med ett spektrum av orange-beige däremellan. Guramisar var mina favvofiskar när jag startade med gurami och just läppgurami hade jag en förkärlek för. Den på bilden ser precis ut som en av de färgerna som bodde hemma hos oss. Tittar du på fenorna så är de betydligt större än hos honungsguarmi. Honungsgurami har mindre fenor. Den andra honan du visar upp har tagit på sig festblåsan. Kanske för att hanen skall lägga märke till hene. Eventuellt kan den andra honan som sagt känna av att hon är lite underordnad.
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • MaxRobban
                    • August 2006
                    • 1048

                    #10
                    Jag är usel på alla guramis.. men var tvungen att säga att du hade verkligen vackra fiskar skadedjur...

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #11
                      Hittade en gammal bild på min zoon. Om det nu kan va till nån id-hjälp...
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • Skudd
                        • September 2005
                        • 224

                        #12
                        Håller med Lenmar, är helt säker på att det är en läppgurami (Colisa labiosa) på båda bilderna. Den som syns på första bilden har jag ibland sett gå under benämningen "sunset" precis som motsvarande honungsgurami, vet dock ej om det är vedertaget.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...