Vad sjutton är detta för något?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Vad sjutton är detta för något?

    OK, imorse när jag slog på lyset hittade jag detta på sidoglaset cirka 3 cm ovanför ytan i ett av mina akvarier:



    Det är alltså en blekgrön samling gelé-artade blobbor, var och en kanske 3 mm i diameter. Största klumpen har en total diameter av cirka 1.5 cm.

    Nån som känner igen vad det här är?

    I det akvariet finns INTE några äppelsnäckor, utan bara svart neontetra, amanoräkor, malajsiska sandsnäckor, en liten grupp centimeterstora ancistrusbebisar, och en grupp grönlingsfiskar som heter Mesonoemacheilus triangularis. Ingenting annat.

    Jag är helt ställd om vad detta kan vara. Det påminner om äppelsnäckägg, men jag har inte haft äppelsnäckor på månader. Triangularisarna verkar ha lekt, men jag har svårt att tänka mig att de kan lägga sina ägg ovanför vattenytan, och äggen ser inte heller ut som fiskägg tycker jag.

    Så vad fasen är det för något?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Placerar tråden i "Vilken fisk är detta" även om det nu knappast rör sig om något som en fisk prodcerat, eller? I alla fall så tycker att frågan minst dåligt passar in i denna kategori.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tintaglia
      • January 2006
      • 146

      #3
      Jag har också exakt såna geleklumpar i ett av mina kar, på undersidan av det heltäckande locket. I det akvariet går neontetror, platy, ancistrusyngel , guppy samt malajsiska sandsnäckor - kanske de sistnämnda som har varit i farten??

      Kommentar

      • IaMtHeJoKe
        • November 2005
        • 416

        #4
        Hmm... min mosters akvarium hade något sådan också... sen när det vart mera såg det ut som "blågrönalger" som bubblor... nästan som på gremlins :S kanske är nå alger ?

        Kommentar

        • mayday
          • November 2005
          • 2085

          #5
          insekts ägg eller snäckägg ser de ut som
          ______________________________________________

          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

          Kommentar

          • Vic
            • November 2006
            • 1533

            #6
            jag tror också det är någon snäcka som varit i farten.
            Mvh Viktor


            Apistogramma för hela slanten!

            Kommentar

            • cecilia
              • January 2003
              • 754

              #7
              Jag har också något liknande i ett akvarium. Slemsvamp?

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Jag tror inte det är en slemsvamp, fast jag kan inte helt utesluta det heller. Snäck-ägg kan det i alla fall inte vara (inte i mitt fall).

                Insektsägg är en möjlighet. Nåt kan ha flugit in och lagt ägg, sånt händer.

                Jag har funderat om det kan vara en koloni av någonting; det finns en del protozoer (t.ex. vissa klockdjur) som bildar slemmiga kolonier. Men den sitter ju ovanför vattenytan?

                En annan möjlighet är att det är en alg, fast inte nån jag nånsin sett tidigare.

                Nå, den sitter ännu kvar och ser likadan ut, jag får väl hålla koll på den och se om den med tiden avslöjar vad den är.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Bara lite nyfiken på hur du är 100% på att det inte är snäckor?
                  Jag var helt ovetande om 100-tals eller kanske tom 1000-tals snäckor tills jag flyttade karet och hade sanden i hinkar, då kom dom upp till ytan av sanden allihop, gissa om jag blev lite förvånad när jag såg hur många det var.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Jag vet exakt vilka snäckor som finns i det akvariet, och hur deras ägg ser ut.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...