Vilken corydoras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    • April 2005
    • 1061

    Vilken corydoras?

    Vilken corydoras?
    Har köpt några corydoras vilken kan det vara.
    Länk http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1018921#
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Jag skulle sätta en slant på Coryoras axelrodi. http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=23 Vad fick du betala för den?
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • rent vatten
      • April 2005
      • 1061

      #3
      Jag tycker också att den är lik axelrodi.Eller deckeri.Någon av dessa gissar jag på.Men är väldigt osäker.

      Kommentar

      • MaxRobban
        • August 2006
        • 1048

        #4
        Här är fler bilder på axelrodi

        Denna webbplats är till salu! nettaigyo.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, nettaigyo.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


        så tror också ni är på rätt spår, deckeris streck på kroppen brukar stanna på halva fisken o den har oftast mer prickar, men just deckeri är knepig.. för de kan se så olika ut... om de ser olika ut pga humör eller fångstplats vet jag inte.. men visst är den också lik..

        Kommentar

        • rent vatten
          • April 2005
          • 1061

          #5
          Jag ska ta lite fler bilder, så får vi se om det underlättar.

          Kommentar

          • rent vatten
            • April 2005
            • 1061

            #6
            Nu finns ett par bilder till. http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1018921#

            Kommentar

            • rent vatten
              • April 2005
              • 1061

              #7
              Tryck på bildspel så syns dom andra bilderna.

              Kommentar

              • Fellan
                • June 2006
                • 551

                #8
                Tycker att axelrodi är VÄLDIGT lik, jämför själva: http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1020616&a=0
                Always look on the bright side of life!
                Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                Kommentar

                • rent vatten
                  • April 2005
                  • 1061

                  #9
                  Jag håller med om att de är lik.Men problemet är att det finns 150 olika corydoras, och många är väldigt lik.Jag skulle vilja ha ett speciellt kännetecken för axelrodi.

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #10
                    Vart har du köpt dem? Vilken är grossisten? Hur mycket betalade du? Är deckeri verkligen en egen art eller är det bara ett populärnamn för t ex C3? När jag surfade in på planetcatfish, som jag tycker är ledande på malar och corysar, så finns inte deckeri med. Hittade en tråd som refererade till deckeri som ett "allmänt namn" som omfattade flera olika arter egentligen. För mig så är det den tydliga svarta linjen och den svarta ryggfenan med de rena sidorna som är avgörande. Det finns ju olika typer av axelrodi med, dels de som har lite mindre markanta sidomarkeringar och dels de som har mindre/färre streck... Utgår då ifrån min aqualog och ifrån planetcatfish.

                    Snygga är de i vilket fall. Jag vill verkligen ha axelrodi !!
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • rent vatten
                      • April 2005
                      • 1061

                      #11
                      Jag har köpt dem från en privat person som trodde att det var corydoras sp. deckeri.Men när jag själv surfade runt på nätet, så såg jag snart att den verkar vara axelrodi.Jag såg att jag nu också har fått svar på GOC.Där påstår dom att deckeri är handelsnamn får axelrodin.Så då antar jag att det är verkligen axelrodi jag har.Många inklusive mig själv tycker att dom är lik.

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        De är ju inte så supervanliga i affären och skulle jag hitta dem så skulle jag definitivt skaffa ett gäng!! De gånger jag sett dem har de dock betingat en avsevärd slant så ett stim har inte varit att tänka på . Grattis till jättetjusiga firrar med fina och rena sidor/linjer!
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • rent vatten
                          • April 2005
                          • 1061

                          #13
                          Man tackar.Vet du hur man ser skillnad på kön på dem.Är det bara att honorna är tjockare.

                          Kommentar

                          • MaxRobban
                            • August 2006
                            • 1048

                            #14
                            Så Deckeri o Axelrodi ska vara samma fisk ? Alltid lär man sig ngt nytt.. men hur är det då med variationer beroende på fångstplats ? För sidlinjen kan se så olika ut.. Alltid lika kul att fundera på Corydoras då de är så lika o har variationer inom samma art också.. Honor bör vara tjockare o ibland ser man det bäst uppifrån.. men ser du ngn skillnad på ryggfenan ? På en del Corydoras kan ryggfenan vara ngt högre hos hannen om man kikar noga.. men vet inte hur de är hos dessa... Men de kallas även Rosa Corydoras iallafall för att röra till med ännu ett namn.

                            Kommentar

                            • rent vatten
                              • April 2005
                              • 1061

                              #15
                              Jag vet inte riktigt om deckeri och axelrodi är samma fisk.Men mina liknar axelrodi mera.Och eftersom vissa påstår att deckeri är ett handelsnamn på axelrodi, krånglar det till det.Men eftersom säljaren sa att det var deckeri, så kan det lika gärna vara axelrodi tänkte jag. Om de säljs under namnet deckeri. Jag såg också att den kallas rosa corydoras, men det smeknamnet borde komma ifrån att de är lite rosa i färgen?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...