osäker på art.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    osäker på art.

    Har fått lite fisk, dom skulle spolas ner så jag tog dom till mej,.Den ena är en ensam fisk, som jag tror är en Leopard Danio men är ej säker.Hittade ingen info om den här på zoopet.lyckades inte knäppa kort på den och lägga ut, så nu undrar jag om någon har en bild på Leopard Danio som dom kan ge mej en länk till.Är det så att det är en L.Danio, så skall väl den gå i stim, de trivs väl inte ensam????
    Den andra är en Guppyhane sägs det, men den är väldigt långsmal i kroppen, och stjärtfenan är visserligen yvig, men den är i stort sett trekantig.Kan det vara en Endlers? Guppyn trivs väl förövrigt heller inte att gå helt ensamma?

    Det var även 4 st.Jättefina Black Molly, en med lyrstjärt, två Vanlig Platy och en musse piggplaty.

    Snälla Hjälp mej....

    Mvh.Ida
    Senast redigerad av ciklidtok; 19 February 2006, 17:40.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Min zoon

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Du är en ängel, tack så hjärtligt mycket.Det är en Leopardddanio. Skall rusa iväg och köpa kompisar åt den, för vad jag vet så är det en stimfisk.

      Mvh.Ida
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #4
        Kul att kunna hjälpa till! Lycka till med dem!
        Min zoon

        Kommentar

        • Watermelon
          • November 2005
          • 140

          #5
          Bra att du lyckades identifiera danion ;P
          Guppysarna låter förövrigt absolut inte som en Endlers, jag har själv sådana. Endler-hanarna är mycket mindre än avelsguppyhanar, har naturliga och inte yviga stjärtfenor och är vackert mönstrade i olika färger. Honorna är större och gråbruna till färgen, inte heller de har yviga fenor.
          110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
          Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

          20 Liters Räkkar
          Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Ursprungligen postat av Watermelon
            Bra att du lyckades identifiera danion ;P
            Guppysarna låter förövrigt absolut inte som en Endlers, jag har själv sådana. Endler-hanarna är mycket mindre än avelsguppyhanar, har naturliga och inte yviga stjärtfenor och är vackert mönstrade i olika färger. Honorna är större och gråbruna till färgen, inte heller de har yviga fenor.
            jag är också tacksaam att jag lycades identifieraa L.Danion, har redan beställt ett stim på 10 st. handlaren hade dom inte hemma.
            Det är tydligen en vanlig Guppy jag har, jag frågade en bekant till mej som har haft Guppy i många år, och hon sa att det var en vanlig hanne, det var bara jag som tyckte att den såg lite konstig ut Han har fått två killkompisar och fem damer också

            Mvh.Ida
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • Sofan
              • March 2006
              • 65

              #7
              hur ser en mussepiggplaty ut??
              Sofia-the angel

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #8
                Ursprungligen postat av ida72
                Det är tydligen en vanlig Guppy jag har, jag frågade en bekant till mej som har haft Guppy i många år, och hon sa att det var en vanlig hanne, det var bara jag som tyckte att den såg lite konstig ut Han har fått två killkompisar och fem damer också Mvh.Ida
                Att stjärtfenan på hannen är trekantig och inte så stor kan bero på att det är en unghanne. I så fall växer stjärtfenan ut och blir yvigare snart.

                Fiskarna hade verkligen tur som hamnade hos dig!!!
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sofan
                  hur ser en mussepiggplaty ut??
                  Den är oftast gulorange, och har en svart teckning på stjärtfensroten som ser ut som den klassiska Musse Piggsilhuetten (en stor rund svart fläck och två mindre).
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...