Vad är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Vad är detta?

    Någon som vet vad detta är? Kan nämnas att det är lite klibbigt och förflyttar sig ca 5 cm på 15 minuter.
    Bifogade filer
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    min första tanke var nån svamporganism... men om det rör sig?
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      har sett de en gång förr för ett tag sen mer kan jag tyvärr inte säga.

      hålls den samman om du rör vid den ?
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Trodde också först på någon svamp?
        Skall väl också sägas att jag inte fotat detta själv utan det var en akvarieaffär som kontaktade mig och denne hade i sin tur blivit kontaktad av en kund som hade det i sitt akvarium hemma.
        Tycket det var rätt intressant så därför la jag in det här.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det är en akvatisk slemsvamp (Myxomycota). De har antagligen löv i akvariet - det är därifrån den kommer. Det är väldigt intressanta varelser, den på bilden kryper långsamt snett nedåt vänster i bild, som en stor amöba ungefär.

          Jag har haft en i mitt akvarium tidigare: http://mikes-machine.mine.nu/specime...d_Dscn8485.jpg

          De små runda knopparna på mitt ex är sporsamlingar.

          De är helt ofarliga, livnär sig på ruttnande växtmaterial.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Stort tack för svaret Azur
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • uffe
              • January 2002
              • 865

              #7
              måste få stjäla tråden lite,kan det här vara nåt liknande?http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=83768
              // Uffe

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Uffe: njaeeee... Knappast en slemsvamp. Det skulle kunna vara ett sötvattensmossdjur, men din beskrivning av konsistensen gör att jag tippar det är ett sötvattenssvampdjur (Porifera), kanske ur släktet Spongilla. Det är i såna fall första gången jag hört talas om att nån lyckats hålla sötvattenssvampdjur vid liv i akvarium, och om du bor i Stockholm skulle jag väldigt gärna vilja ha tag i "sticklingar" av den för att försöka odla själv.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • uffe
                  • January 2002
                  • 865

                  #9
                  tyvärr bor jag inte i stockholm om det hade varit lite varmare så hade jag kunnat skicka ett prov till dig,men det blir väl snart vår konsistensen på dom stora"klumparna" är ungefär som sån där grön massa man har i krukor när man ska göra blomsterarrangemang,om det kan vara till nån hjälp,dom sprider sig rätt så friskt,har upptäckt dom i flera akvarium nu, kan dom vara skadliga?
                  // Uffe

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Den där 'frasigheten' är typisk för svampdjur, så saken är nog rätt klar.

                    Nej, de är helt ofarliga. De livnär sig av att filtrera ut mycket små partiklar ur vattnet (bakterier, encelliga alger, t.o.m. organiska föreningar), plus att vissa svampdjur samarbetar med encelliga alger (såna svampdjur blir gröna).

                    Har du nån aning om var svampdjuret kan ha kommit ifrån?
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • join4t
                      • October 2003
                      • 854

                      #11
                      Lite konstiga husdjur en del har

                      Visste inte att det fanns "svampar" som kunde förflytta sig... eller kallas de bara för svampar trots att de är djur?

                      Min fråga rör alltså: är den biologiskt en svamp eller ett djur?
                      "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Jodå, visst finns det svampdjur som kan krypa omkring, men jag tror inte uffes är av den typen. Uffes djur är alltså nåt helt annat än Kjells - uffes är ett svampdjur (ett mycket primitivt men dock flercelligt djur, de kallas svampdjur för att de har svampig konsistens), medan Kjells varelse är en slemsvamp (inte egentligen alls släkt med djur eller ens svampar, utan en encellig organism, ungefär som en jättestor amöba).
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • martal
                          • May 2004
                          • 618

                          #13
                          Hej.
                          Tack för svaret.Jag har exakt likadant i akvariet och har haft det ganska länge.Förflyttar sig,hittar det på olika ställen.Ibland på rötter ibland utanpå/inuti filter.
                          Det har aldrig påverkat miljön.Jag har däremot aldrig haft löv,multnade växter i akvariet.
                          MVH Marita
                          Finns inlagt i min galleria.
                          Det här behöver du veta
                          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Japp, du har också en slemsvamp. De är tydligen vanligare än jag trodde - min hittade jag i vintras, och det var den första jag nånsin sett i akvarium.

                            Rötter är multnande växter, och i filtret hittar den säkert också godsaker, så mat har den. Vad den kommer ifrån är svårt att säga - de bildar ju sporer - men har du inte haft löv i akvariet tippar jag den bodde i roten när du köpte den.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • hfh75
                              • April 2005
                              • 595

                              #15
                              Det här var verkligen en intressant tråd... aldrig hört talas om innan men nu har jag lärt mig nåt nytt idag också
                              /Fredrik

                              -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...