vilken mal är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #16
    Ursprungligen postat av JE
    Tack Janne! Mycket användbara referenser! G xinguensis är det uppenbarligen inte.

    Fisken på bilden är uppenbarligen ganska liten. Jag köper identifieringen joselimaianus!

    Däremot undrar vad jag själv hade för art en gång...

    Kommentar

    • JE
      • January 2002
      • 719

      #17
      Det finns flera lokaliteter utav P.joselimaianus, en från Rio tocantins och en från dess biflod Rio araguaia och en tredje från Marajó (den stora ön i Amazonas utlopp) och de skiljer sig lite åt i mönstret. De som kommer som VF kan vara vilken som av dessa men P.joselimaianus odlas idag kommersiellt i asien och VF är inte så vanligt längre.

      Mvh Janne
      http://www.goc.se

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        #18
        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        Fisken på bilden är uppenbarligen ganska liten.
        Ja malen är ca 9 cm från nos till stjärtfenans tipp...
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #19
          Nu har jag tittat i Webers revision, och det är utan tvekan G. joselimaianus. Den fisk jag hade, var inköpt i en liten zooaffär i Acunsión i Paraguay. Begriper inte hur den hamnat där! Det var i vart fall inte L. anisitisi, för den känner jag väl. Det är väl troligt att den kom från den översta delen av Tocantins... Dessvärre verkar det som om jag aldrig tog nån bild på den.

          Beklagar att jag ifrågasatte den ursprungliga artbestämningen, men åtminstone jag lärde mig en hel del på diskussionen

          Kommentar

          Arbetssätt...