Nyinköpt "salvini"....??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magnusEl
    • December 2005
    • 19

    Nyinköpt "salvini"....??

    Fyndade ett 600 liters kar för en och en halv vecka sedan med bla. 3 st. Jaguarciklider, och en påstådd salvini...har konstaterat att det inte är en sådan, men vad är det för sort??



    Den är ca. 13-14 cm lång, har inga problem att gå med 15-20 cm jaguarer, den tom. utmanar "mun mot mun" med utspärrade gällock, lika som jaguarerna gör.

    Magnus
    //Magnus

    65l Ett Marmorgurami par

    120l Platy å guppy yngel (Jaggamat!!)

    145l Platy, guppy, praktbotior och algätare

    600l 3st Jaguarciklider 2 hannar en hona, en Salvini, 3 st vändmalar och 3 algätare

    Min zoon
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jopp, nog är det en salvini En biffig sådan.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • magnusEl
      • December 2005
      • 19

      #3
      Tackar...

      Så fel man kan ha när man inte vet bättre
      Dom bilder jag hittat har inte varit så lik min fisk tycker jag, men jag tror dig, för likheter finns det absolut.

      Vad jag kan förstå så ska det vara en hona beroende på den svarta ryggfenan och den svarta fläcken nertill på gällocket.

      Färglösheten, beror det på att den är ensam?

      Mvh. Magnus
      //Magnus

      65l Ett Marmorgurami par

      120l Platy å guppy yngel (Jaggamat!!)

      145l Platy, guppy, praktbotior och algätare

      600l 3st Jaguarciklider 2 hannar en hona, en Salvini, 3 st vändmalar och 3 algätare

      Min zoon

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        ryggfensfläcken tyder på en hona. Gällocksfläcken tror jag är mer indivinduell, vissa har den, andra inte, vilket kön de än har. Så har jag fattat det i alla fall. Förmodligen används den till att hota andra fiskar med, den spänner ut gällocken, och de falska "ögonen" på gällocken får huvudet och fisken att se större ut. Så gör eldbuken i alla fall. En annan sak som gör att jag tror det är en hona, är att den har korta anal och ryggfensspetsar för att vara så stor.

        Att du inte hittar många som liknar din kan nog bero på att den är ovanligt kraftig, förmodligen har den ett antal år på nacken, kanske nära 10 år t.o.m. Ofta är de nog rätt bleka på bilder också.

        Det kan det göra. Se om du kan få tag i en hane till henne, då färgar hon nog ut. Se´n kanske färgintensiteten varierar mellan exemplaren, men det är en gissning. Om du bor i närheten av Göteborg tror jag Herkules Zoo har hyfsat stora salvini inne. Såg även att Trop hade en stor ensam salvini, gissningsvis en hane. Om du bor i eller i närheten av Göteborg alltså.

        Jag är sugen på salvini själv, tycker det är en mycket vacker fisk, men har tyvärr inget kar över för så´na nu. Tror de skulle vara mycket snygga ihop med Jack Dempsey, gult och svart kontrasterar ju snyggt. Se´n har de ungefär samma temperament, och är centralamerikaner båda två.
        Senast redigerad av Shepard; 15 December 2005, 21:52.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...