Svart Ciklid - ciklasoma trifaschiatum?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jackson5
    • October 2005
    • 4

    Svart Ciklid - ciklasoma trifaschiatum?

    Jag köpte en ciklid i en djuraffär. Föreståndaren hävdade att det var en ciklasoma trifaschiatum. När jag söker överallt kan jag inte hitta den varianten. Finns den, och är det den jag fått? Det är en svart 17 cm lång fisk med blåaktiga fjäll utspridda på sidan. Den håller sig gömd i grottan i akvariet mest hela tiden, utom då den attackerar min Tilapia Mariae. Kan någon ge mig en länk till något ställe där det finns en bild på svarta ciklider med blåa utspridda fjäll?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Det kan finnas flera anledningar till att du inte hittar nå´t om den. Dels så är namnet "ciklasoma" felstavat, det stavas cichlasoma, och det är gammalt, det används inte längre. Det andra namnet är också felstavat, det stavas trifasciatum. Men jag tycker det låter som en Jack Dempsey, Parachromis octofasciatum.

    Här är en bild:
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Jackson5
      • October 2005
      • 4

      #3
      Jag kollade in bilden men det är inte den fisken jag har i akvariet. Min fisk är mycket mera svart. Den är så mörk att man faktiskt bara nästan kan skönja ränderna från ryggfena till buk och de blå fjällen är kanske 15st på vardera sida.

      Jag har en massa foton på den men jag vet inte var jag kan lägga ut dem. Jag inbillar mig att det skulle hjälpa identifieringen.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ja, att se bilderna skulle helt klart hjälpa. Antalet blå fläckar på Jack Dempsey kan variera, och honorna har färre än hanarna. Stämmer kroppen i övrigt är det nog ändå en Jack Dempsey, troligtvis en hona. Fisken på bilden ovan är en hane.

        Det ska finnas sidor där man kan lägga upp bilder, och se´n länka till, men jag vet inte riktigt vilka. Du kan ju gå med på www.zoonen.com och lägga upp bilderna där.

        Se´n finns det en funktion här på Zoopet, där man kan lägga upp bilder direkt från datorn, i inlägget, men då måste man vara goldmedlem tror jag.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Jackson5
          • October 2005
          • 4

          #5
          Nu är jag medlem i zoonen.com. Jag har samma användarnamn som här och har lagt upp en bild av min lilla svarting där. Är det en Jack Dempsey? Jag hittar ingen som liknar min Michael.

          Jag hittade en som inte är så lik: Cichlasoma severum, var inte det bra så säg.

          Jag tror att man kan se den på http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...304&gid=552306 men vad är det för fisk?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hmm, det är ingen JD... Men min första tanke är en korsning mellan JD och zebraciklid. Söker efter trifasciatum, trifasciatus, trifasciata på google, men får inte fram nå´n centralamerikan. Den enda ciklid jag får fram är en Apistogramma. Det händer då och då att affärer hittar på egna namn. Trifasciatum betyder "tre ränder" men din fisk ser ut att ha fler än så, som en zebraciklid ungefär.
            Senast redigerad av Shepard; 13 December 2005, 13:45.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Jackson5
              • October 2005
              • 4

              #7
              Varför misstänker du centralamerikan?

              Den här djuraffären än bara en liten en i Mariestad och han var inte själv så säker på vad det var för någon för det var "en udda" som han råkade ha när jag var där. Snabbt klipp för att ge lite sällskap till min rödörade vattensköldpadda.

              Kan det vara trimaculatum? Vad betyder isåfall maculatum? Det finns en bild som inte heller är särskilt lik min på http://64.95.130.5/FishWatcher/Record.cfm?autoctr=433

              Är det användbart att titta på bilder som inte är lik min... knappast... men uteslutningsmetoden är bättre än ingen metod...

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Det ser ut som en centralamerikan. Och den enda ciklid med det namnet jag fått fram är som sagt en Apistogramma.

                Nej, en trimac är det inte. Trimaculatum betyder "tre fläckar"

                Jag misstänker ändå att det är en korsning mellan JD och zebra. Nå´n annan får gärna också komma med en gissning.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • HazelCR

                  #9
                  Bilden på din zoon är inte så tydlig, men så blir det ju alltid med zoonen.
                  Det finns en väldigt mörk ciklid med ljusa fläckar från Madagaskar, Paratilapia polleni.

                  Fisken finns beskriven här på zoopet. Kolla in den, kanske stämmer det.

                  //Gunnar

                  Kommentar

                  • dinajel
                    • November 2004
                    • 606

                    #10
                    Ett tips är att fråga på ciklid.se om du inte redan gjort det. Där finns det massor med ciklidexperter.
                    Bilder på mina akvarier.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Nej, Paratilapia polleni är det inte, jag har två stycken.
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av Shepard; 14 December 2005, 13:34.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • HazelCR

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Nej, Paratilapia polleni är det inte, jag har två stycken.
                        Zoonenbiden tycker jag inte avskriver Paratilapia polleni. Vi får se vad Jackson5 skriver.

                        Hursomhelst dina ser maffiga ut. Hur stora är de?

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Nja, jag är rätt säker på att det inte är polleni, munnen stämmer inte, och fenorna stämmer inte heller. Den har för få prickar, och verkar dessutom ha ränder, vilket inte polleni har. Och en polleni skulle nog inte säljas som trifasciatum. Tycker det verkar vara ett påhittat namn (att affärer hittar på namn verkar tyvärr förekomma ganska ofta) på en korsning. Får inte upp nå´n liknande fisk när jag söker på det namnet, och har heller aldrig sett nå´n som ser ut så. Tycker färgen och formen tyder på en korsning mellan JD och zebraciklid.

                          Min hane är ca 15 cm skulle jag tro.
                          Senast redigerad av Shepard; 14 December 2005, 15:19.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Jag törs nog också säga att det inte är polleni. Jag tror Micke_A har alldeles rätt i att det är en korsning mellan jack dempsey och en zebraciklid.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • HazelCR

                              #15
                              Det är inte så enkelt att det är en lite mörkare Jack Dempsey. Kroppsformen och den kraftiga munen stämmer bättre då, eller?

                              (Ett annat förslag som jag grunnat över är Diamantcikliden, men nej)
                              Senast redigerad av Gäst; 15 December 2005, 04:32.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...