Köpt siamesisk algätare.. fick fel firre.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chr3
    • March 2003
    • 29

    Köpt siamesisk algätare.. fick fel firre.

    Min dotter skulle i dag köpa en siamesisk algätare.
    Hon vet inte hur dessa ser ut utan jag hade sagt till henne vad hon skulle köpa, hem kommer hon med nåt som INTE är en siames! –trots att det enligt zooaffären är en siames.. hehe

    Den är samma storlek, dvs som en liten siames, och samma färg men den har även små rundlar på sidorna ovanför strecket, inte enbart med det streck som algätaren ska ha.

    Vad kan detta vara för firre? En botia av nåt slag? Kan inte riktigt placera denna lilla firre. :-)
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    kan det va ?
    Epalzeorhynchus kalopterus


    upplysningsvis.
    har du fått fel fisk är butiken skyldig att byta fisken mot rätt fisk alternativt häva köpet.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • chr3
      • March 2003
      • 29

      #3

      Nej, tyvärr, denna har "ringar" ovanför strecket på sidan. Dvs ser ut som algätaren, men ovanför dess streck utmed sidan så är det prickar/ringar.

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Ta en bild på fisken o posta en länk här, eller lägg inen bild på firren direkt i meddelandet.
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #5
          En så´n här kanske



          Annars kan du söka på algätare på artbeskrivningarna och klicka på visa som bilder så får du upp en hel hög
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • chr3
            • March 2003
            • 29

            #6
            Mysteriet löst. :-)

            jag ringde zooaffären och beskrev firren, i akvariet bredvid siameserna simmar dvärgbothia, en av dem hade hamnat i fel akvarie där det var siamesiska algätare.

            Nu är frågan; vad gör denna fisk; har hon någon "nytta" av den eller är den bara.. liten och söt? ;-)

            Kommentar

            • chr3
              • March 2003
              • 29

              #7
              och nu hittade jag den själv på nätet: BOTIA SITHIMUNKI. (är Sidthimunki samma?)

              Här är en bra bild på den:


              Försökte fotografera själv som jag fick tips om ovan, men den lilla rackarn smet undan längst bak hela tiden, ville väl inte hamna på kort. ;-)

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Korrekt namn är Botia sidthimunki. http://www.fishbase.se/Summary/speci...me=sidthimunki

                Nytta å nytta... Mycket få akvariefiskar gör nån nytta, inklusive algätarna. Den är liten, social och söt helt enkelt. Du får mycket mer utbyte av den om du köper ett par fler, eftersom den som sagt är social.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Korrekt namn är Botia sidthimunki
                  Håller inte med om det korrekta namnet, numera heter den:
                  Yasuhikotakia sidthimunki
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • jean1
                    • August 2005
                    • 218

                    #10
                    När det gäller "nyttan" är förmodligen även denna typ av botia en alldeles fenomal snäck/snigelätare. Har bara haft prakt- och pakistanbotior själv. Men om man vill ha ett akvarium utan sniglar rekommenderas denna lilla fisk varmt. Skulle inte tro att den äter så mycket alger däremot.
                    Mvh Jeanette

                    Kommentar

                    • pgmagnusj
                      • May 2005
                      • 36

                      #11
                      Jag har fem stycken sådana botior (även kallad dvärgbotia) i mitt 63 l. Jag köpte dem för att jag hade problem med en snäckinvasion. Efter tre veckor var karet tomt på snäckor.
                      De äter inte de vuxna snäckorna så de får man plocka bort, men de mumsar i sig småsnäckor och äggen.
                      Om du tänker behålla den skall du nog köpa några kompisar till den. De bör vara minst fem för att trivas.
                      Mina fem är ena riktigt pigga rakare som simmar omkring i hela akvariet, riktigt underhållande. Jag kan rekommendera dessa fiskar, men alger äter de inte!

                      /Magnus
                      Magnus Johansson

                      260 l Malawi
                      54 l Tanganyika
                      63 l Sällskap
                      Diverse yngel/spottkar 54-160 l

                      Kommentar

                      • chr3
                        • March 2003
                        • 29

                        #12
                        Ursprungligen postat av pgmagnusj
                        Jag har fem stycken sådana botior (även kallad dvärgbotia) i mitt 63 l. Jag köpte dem för att jag hade problem med en snäckinvasion. Efter tre veckor var karet tomt på snäckor.
                        De äter inte de vuxna snäckorna så de får man plocka bort, men de mumsar i sig småsnäckor och äggen.
                        /Magnus

                        Låter helt perfekt! Dottern har inte gjort annat än plockat sniglar i ett par månader nu, så denna lilla firre var ju välkommen då. :-)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...