Barb??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ohdannyboy
    • September 2005
    • 91

    Barb??

    Har en fisk som ser ut som en tigerbarb men är rödaktig i grunden å har tjocka svarta ränder.. Fenorna är röda ca 5 cm stor.. Någon som har en aning?? Har försökt å kollat runt här men har ej hittat något som liknar..

    Har tyvärr ingen bild på den.
    61 l & 200 l
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Kanske en fembandsbarb (Barbus pentazona)?

    Olle

    Kommentar

    • ohdannyboy
      • September 2005
      • 91

      #3
      hmm de är mycke mörkare än den iallafall... Har ingen aning om vad det kan vara alla firrar jag hittat som är någelunda lika är alldelles för ljusa..
      61 l & 200 l

      Kommentar

      • Danne_K
        • February 2005
        • 1034

        #4
        kan kanske vara nån odlings variant på nån eller nån korsning du har inte nån bild? tror att de skulle underlätta

        Kommentar

        • Ola Åhlander
          • May 2002
          • 213

          #5
          Kan det inte vara en ung hane av purpurhuvudsbarb? Sök efter Puntius nigrofasciatus på google så hittar du massor av bilder på dom i olika "utfärgningsstadier".

          /Ola

          Kommentar

          • HazelCR

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Åhlander
            Kan det inte vara en ung hane av purpurhuvudsbarb? Sök efter Puntius nigrofasciatus på google så hittar du massor av bilder på dom i olika "utfärgningsstadier".

            /Ola
            Purpurhuvudsbarb var min första tanke också, men det är svårt att ens komma nära, när det inte finns någon bild att kika på.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Håller med. Det finns för mycket att välja på, från åttabandsbarb till praktbotia, för att man skall kunna identifiera från den beskrivningen. Nån form av bild skulle behövas.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • ohdannyboy
                • September 2005
                • 91

                #8
                är så ledsen skulle så gärna vilja visa en bild men har ingen... Å ingen möjlighet å fixa heller... Men den är lite guldaktig vid huvet såg jag idag å jättesvarta ränder som är väldigt tjocka å så röda fenor..
                61 l & 200 l

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Och det är ingen av de här?



                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • ohdannyboy
                    • September 2005
                    • 91

                    #10
                    skulle vilja påstå att det skulle kunna vara en Barbus tetrazona ,men den är dock mycket mera svart ock med lite sköna prickar

                    Dom är helt enkelt skitsnygga!!

                    Tack för all eder hjälp

                    Mvh fiskbiten novis
                    61 l & 200 l

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Aha. Kanske Puntius pentazona. Finns tyvärr inte en enda bra bild på nätet, men de är orange med svarta band som det finns grönt glitter i - mycket snyggare än tigerbarber (Puntius tetrazona). Bästa bilden jag hittar är denna:
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • ohdannyboy
                        • September 2005
                        • 91

                        #12
                        Formen på firren är rätt.. Men har nu studerat firren noga... De svarta ränderna är riktigt tjocka rödaktigt huvud, lite grönskiftningar i de svarta fälten.. röda bukfenor.. Ja.. det var nog allt... Måste skaffa fram en bild på dem...
                        61 l & 200 l

                        Kommentar

                        Arbetssätt...