Jag Har Blivit Pappa!! - Men till vad?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iit_mutt
    • November 2004
    • 449

    Jag Har Blivit Pappa!! - Men till vad?!?

    Ja så enkelt är det, skulle nyss göra ett vattenbyte, har som princip att alltid titta i spannen med vattnet i innan jag häller ut det. Och där, där simmade minsann något omkring...men VAD?

    Ja ett yngel givetvis...men vad är det för yngel månne?

    Det enda ovanliga jag vet har hänt i det senaste är;

    1) Min kampfiskhane började bygga skumbo för någon dag sen men la sen ner projektet. Slutsats; det känns inte vidare troligt att det är kampfiskyngel.

    2) Min ena ancistrus har bosatt sig i en hålighet i ena roten som kom i för ca 1-1½v sen. Den som bosatt sig där är den "skäggigare" av dom två och har enligt mig blivit sedd som hanen. Och jag har FÖR mig att jag läst att hos ancistrusarna är det hanen som står för yngelvaktandet. Detta skulle då kunna betyda att det i håligheten finns yngel.


    Jag har två bilder på det ynglet som var påväg att åka ut, bilderna är inte bra, men jag ska iaf försöka ta bättre. All hjälp/tips i fallet är välkommna

    ha det

    /M



    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    På den översta bilden så ser du ut som att det är en ancistrus på spegelbilden. Men jag är inte hundra på det. Det ser ut som att gulesäcken är kvar.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • Iit_mutt
      • November 2004
      • 449

      #3
      Det är den ja. Vilket då skulle betyda (förutsatt att det är en ancistrus) att den är mindre än 14 dagar.

      Kollade artbeskrivningen..."Skäggmunsmalen är en substratruvare som leker i grottor eller hålor och rommen vaktas sedan av hanen. Äggen kläcks efter ca 5 dygn, efter ca 14 dygn har gulesäcken försvunnit."

      Tidsmässigt har skulle dom haft möjlighet att hinna med. Nya rötterna kom som sagt i för 10-15 dagar sen....damn...detta var intressant

      Kan tillägga att det handlar om en "vanlig" ancistrus och en "guld"ancistrus


      Och en fråga till, när/om vi kommer fram till va det är för yngel...så tar jag gärna lite råd om hur jag tar hand om denna lilla krabat. (antar att där är fler i "stora" karet, men dom är där och plutten är i ett annat så)
      Senast redigerad av Iit_mutt; 01 August 2005, 12:25.
      Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

      Kommentar

      • Iit_mutt
        • November 2004
        • 449

        #4
        Tyvärr verkar inte den lilla krabaten klarata sig (vilket jag iofs kan förstå efter åkturen genom slangen osv) MEN finns det en BÖR det finnas flera. Och det hoppas jag på givetvis. Tog två bilder till här, vet inte om dom säger mer eller inte om vad det är...men iaf



        Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          rekommenderar att du sätter finmaskigt nät damstrumpa av nylon eller dylikt runt insuget till filter så inte yngel kan simma in där.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • jackisen
            • January 2007
            • 9

            #6
            f*n vad du har ett snyggt akvarie. hur gjorde du det i vänstra hörnet??? hur snyggt som helst.


            jackisen



            ps. hur snyggt som helst

            Kommentar

            • Intercepter
              • January 2006
              • 962

              #7
              kan inte se bilderna tyvärr

              Kommentar

              • Kyssguramin
                • October 2006
                • 227

                #8
                inte jag heller

                Kommentar

                • jesper_b
                  • June 2006
                  • 1201

                  #9
                  Inte jag heller...
                  www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                  Mina Malar:
                  L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                  Kommentar

                  Arbetssätt...