Vad är detta för fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LillaLinan
    • March 2005
    • 32

    Vad är detta för fiskar?

    Jag köpte ett par kinesiska väderålar och en annan ålliknande sak igår. På bilden ser ni väderålen i bakgrunden, men vad är det andra? Har letat här på zoopet, men tycker inte jag hittar något som ser ut som den.


    Sen köpte jag även två malar som jag glömde namnet på.


    Tänkte även passa på att fråga vad denna vanliga malen har för L-nummer.


    Hoppas ni kan hjälpa mig.
  • HazelCR

    #2
    ?
    Långsträckta pansarmalar.
    L144A , tror jag.

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      1. Mastacembelus av nåt slag, Pilnäbb

      2. Callichthys callichthys, Långsträckt pansarmal

      3. Som HazelCR skriver L144a, en vanlig ancistrus dolichopetrus

      Tror jag...
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • LillaLinan
        • March 2005
        • 32

        #4
        Tack för svaren.
        Nu har jag googlat runt som en galning och ålen måste vara en Peacock eel. Frågan är vilket namn som är rätt Macrognathus aculeatus http://www.acquariofiliaitalia.it/pescidolce/87.html eller Macrognathus siamensis http://www.fishbase.org/Summary/Spec...y.cfm?id=50400 http://www.aquahobby.com/gallery/e_eel1m.php
        Varför finns det två olika namn på denna ålen? Är det exakt samma eller skiljer de sig åt?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jag tippar fisken på bilden är en Macrognathus siamensis.

          M. aculeatus har ränderna i 45 graders vinkel, medan de är vertikala hos siamensis. Fast det finns fler liknande arter så helt säker är jag inte.

          Ancistrusen är mycket riktigt vanlig ancistrus, men definitivt inte A. dolichopterus. Det är den art som planet catfish kallar "sp. 3":
          Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

          Planet Catfish misstänker att det är en hybrid.

          Ancistrus dolichopterus är en mycket knubbigare & nästan svart fisk; detta är den riktiga dolichopterus:
          Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


          I stort sett alla Ancistrus som säljs, och nästan alla bilder på nätet, är felidentifierade.
          Senast redigerad av Azur; 12 June 2005, 23:55.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • TheThing
            • March 2005
            • 31

            #6
            Själv tror jag mer att det är en M.Aculeatus, då teckningen på kroppen inkl. huvudet är nästan identiska. M. Siamensis är i stort sett inte tecknad alls på huvudet, och det enda med siamensis som liknar LillaLinans fisk är väl "ögonen" på stjärten...

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Jag tippar fisken på bilden är en Macrognathus siamensis.

              M. aculeatus har ränderna i 45 graders vinkel, medan de är vertikala hos siamensis. Fast det finns fler liknande arter så helt säker är jag inte.

              Ancistrusen är mycket riktigt vanlig ancistrus, men definitivt inte A. dolichopterus. Det är den art som planet catfish kallar "sp. 3":
              Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

              Planet Catfish misstänker att det är en hybrid.

              Ancistrus dolichopterus är en mycket knubbigare & nästan svart fisk; detta är den riktiga dolichopterus:
              Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


              I stort sett alla Ancistrus som säljs, och nästan alla bilder på nätet, är felidentifierade.
              Nämen tackar allra ödmjukast för informationen!! Skämmes på min rappa finger. Då kan jag ju meddela att jag har namnet på min svarta vitprickiga mal då. Thanx Azur
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Den andra länken är en Megalechis thoracata, förmodligen en hona. Men svårt att se, då den är liten.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...