Vilken mal sorts mal är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda_A
    • March 2005
    • 1479

    Vilken mal sorts mal är detta?



    p.s kan om ett tag ladda upp större bilder. Men någon kanske ser det i alla fall trots små bilder.
    //Linda

  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Det ser ut som en Hemiloricaria. Det finns en massa arter som ser ungefär likadana ut.
    Här finns bilder på mina H. fallax och deras yngel:

    mvh Daniel
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • Linda_A
      • March 2005
      • 1479

      #3
      Hej!

      Har dina som en lång tråd efter stjärtfenan? (kan inte se det på dina bilder, men kan ju finnas där ändå)

      //Linda
      Senast redigerad av Linda_A; 07 May 2005, 17:21.
      //Linda

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Ursprungligen postat av Linda_A
        Har dina som en lång tråd efter stjärtfenan? (kan inte se det på dina bilder, men kan ju finnas där ändå)
        Jodå, stjärtfilamentet (tråden) är runt fem centimeter långt. Och det syns redan på några veckor gamla yngel:

        mvh Daniel
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • Linda_A
          • March 2005
          • 1479

          #5
          Hej!

          Har alla Hemiloricaria stjärtfilamentet? Vad är det viktigaste att veta om dem som släkte?

          //Linda
          //Linda

          Kommentar

          • Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

            #6
            Ursprungligen postat av Linda_A
            Har alla Hemiloricaria stjärtfilamentet?
            Vet inte. Min Hemiloricaria sp. L10a (den röda) har inget. Men jag tycker mig se stjärtfilament på fiskarna på Planet Catfishs bilder.
            Ursprungligen postat av Linda_A
            Vad är det viktigaste att veta om dem som släkte?
            Tja, det kan vara bra att veta att de heter Loricaria eller Rineloricaria ibland. Hemiloricaria är ett rätt nytt namn som Planet Catfish använder, men inte Fishbase. Det finns en massa arter beskrivna i Wels Atlas (de heter Rineloricaria där) men bokuslingen är på tyska så jag väntar in den engelska utgåvan innan jag börjar läsa. Jag gissar att man måste veta fångstplats för att vara helt säker på vilket art man har.
            Fiskarna är extremt stillsamma. Har haft ett par H. fallax i fyra år, och har sällan sett dem röra sig. Oftast ligger de halvt nergrävda i sanden och tror att de är osynliga. Har sett dem käka algtabletter ibland. När jag gav paret ett eget akvarium med en kraftig pump dröjde det inte länge innan de lekte i hanens PVC-rör. Hanen blir för övrigt alldeles skäggig på huvudet och på bröstfenorna.
            mvh Daniel
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

            Kommentar

            • Linda_A
              • March 2005
              • 1479

              #7
              Hej igen!

              Mina rör sig väl inte otroligt mycket heller direkt. Men tydligen så har de rört sig en del på natten. I och med att de hade bytt plats totalt.

              Jag ställde frågan på planetfish med. Så jag får se vad de säger.
              De äter grönt bara då? eller är de som ancistrus som börjar äta räkor m.m. som äldre?

              //Linda
              //Linda

              Kommentar

              • Daniel Blom
                • June 2003
                • 1670

                #8
                Såg att du fått lite identifieringshjälp av Shane Linder på PC. Väger rätt tungt!
                Det verkar som om arten inte är vetenskapligt beskriven än. Du kanske kan ta reda på varifrån fiskarna kommer - importören bör veta mer.
                Jag har bara sett mina äta algtabletter och annat grönt. Ynglen lever på krossade algtabletter och kokt (!) sallad.
                mvh Daniel
                Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                och framgången är given.
                Samuel Clemens
                Mina bilder

                Kommentar

                • Linda_A
                  • March 2005
                  • 1479

                  #9
                  Okej det låter ju bra!

                  Tyvärr så tror jag knappast det. I och med att de som sålde malarna inte ens visste var det var för något. Är inte första gången jag har köpt "ovanligare" malar där under felaktiga namn rätt billigt(?) men jag ska höra mig för.

                  Okej ska jag testa lite olika grönt.
                  //Linda

                  Kommentar

                  Arbetssätt...