Malawi-identifiering ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shootking
    • February 2005
    • 9

    Malawi-identifiering ???

    Nystartat akvarium och lite rostiga ägare. Glömde naturligtvis att skriva upp vad de nya arterna hette som man hittade i affären. Och när man kom hem och hade fått i fiskarna så var de latinska namnen sedan länge försvunna.. Så har kommer en liten nöt:

    1. Väldigt fin, dock välsigt elak sa de i affären. Ska man ha fler än 1 så bör man ha ett helt stim sa de också.



    2.Denna hette något med zebra i namnet...




    Mvh Shootking
    Senast redigerad av shootking; 06 July 2008, 07:14.
    375 liters malawi
  • ray
    • January 2002
    • 954

    #2
    1- Pseudotropheus demasoni : http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=366

    2-kan vara Metriaclima zebra"Maisoni Reef "
    ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

    Kommentar

    • shootking
      • February 2005
      • 9

      #3
      Tror också att nummer 1 är demasoni. HAr kikat runt lite på bilder av demasoni och det är väldigt likt.

      Hade lite funderingar på om nummer 2 kan vara Metriaclima zebra "Lumbaulo" - Blå zebra:


      Mvh Shootking
      Senast redigerad av shootking; 06 July 2008, 07:14.
      375 liters malawi

      Kommentar

      • PsyM
        • April 2004
        • 283

        #4
        bild 1 är definitivt en Demasoni och bild 2 så tror jag precis som ray att det är en Metriaclima Zebra Maisoni Reef.
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • shootking
          • February 2005
          • 9

          #5
          Jag har kollat med affären jag köpte dem i och ni har helt rätt på båda två! tack!

          Nu undrar jag om det är så illa med demasoni att de är så aggressiva i akvarium att de är svåra att ha fler av än 1? Någon som har några tips? Skulle gäran vilja ha fler...

          /Shootking
          Senast redigerad av shootking; 06 July 2008, 07:14.
          375 liters malawi

          Kommentar

          • heljis

            • June 2003
            • 1150

            #6
            Ja, man ska absolut ha fler än en.. dock är det en väldigt svår fisk, ofta "mobbar" fiskarna varandra och dödar den minsta, sedan den som är minst efter det osv.. tills det bara är en eller ett par kvar. Det är otroligt vacker, men det kommer dröja flera år (av erfarenhet) innan jag vågar skaffa dessa fiskar själv
            Jag har hört att det rekommenderas minst 20st i ett akvarium som då gärna ska vara stort, 500l+.
            Martin Heljedal

            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

            Kommentar

            Arbetssätt...