Algätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falkman
    • February 2005
    • 4

    Algätare

    I många zooaffärer så säljs en fisk som heter endast Algätare, men jag antar att det inte är dess riktiga namn.
    Nån som vet vad den egentligen heter, både på svenska och latin?
  • Håven
    • September 2004
    • 180

    #2
    Oftast denna: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=276

    Kommentar

    • Falkman
      • February 2005
      • 4

      #3
      Okej, tack så mycket för hjälpen.
      Dock så ser Algätarna som affären i närheten säljer inte ut sådär, dom har liknande former, men en klart markerad tjock svart linje längs med hela kroppen.
      Jag ska försöka ta några bilder i helgen, så jag kan visa.

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Det är säkert en Siamesisk Algätare de menar. Problemet är att det finns en annan fisk som heter Flying Fox och som är nästan indentisk, men den äter inga alger. Det finns en del diskussioner om det här på forumet, också med bilder om hur man skiljer dem åt. I affärerna blandar de (ofta) samman namnen och kallar de för "Siamesisk Flying Fox" eller "Algätande Flying Fox" vilket ju inte gär livet enklare, precis.

        http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=270 Siamesisk Algätare
        http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=274 Flying Fox

        Kommentar

        • Falkman
          • February 2005
          • 4

          #5
          Men den siamesiska algätaren på bilden ser inte ut att ha en nedåtriktad "sugpropp" till mun, och det har dom som jag menar.

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Ursprungligen postat av Falkman
            Men den siamesiska algätaren på bilden ser inte ut att ha en nedåtriktad "sugpropp" till mun, och det har dom som jag menar.
            Munnen är "nedåtriktad" men någon "sugpropp" har den inte.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Kan det vara otocinclus?
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • Falkman
                • February 2005
                • 4

                #8
                Efter att ha tittat i en annan affär i helgen (dom hade dom latinska namnen på fiskarna) så visade det sig att det är den som Håven länkade till.
                Jag tyckte att det var konstigt att dom blir så stora, trodde dom blev runt 8 cm.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Falkman
                  Efter att ha tittat i en annan affär i helgen (dom hade dom latinska namnen på fiskarna) så visade det sig att det är den som Håven länkade till.
                  Jag tyckte att det var konstigt att dom blir så stora, trodde dom blev runt 8 cm.
                  Hej

                  Ja, det är det som är problemet. En nybörjare frågar efter en bra algätare till sitt lilla akvarium, och blir påprackad en fisk som visserligen äter alger när den är liten, men som blir stor, och aggressiv. De berättar inget om hur stor den blir, alltså tror folk att den inte blir mycket större än i affären.

                  MVH Micke
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Man behöver inte vara nybörjare för att gå på en nit i akvarieaffären. Man kan ju inte kunna allt om alla fiskar. Man vill väll kunna lita på de i affären. Inte först skriva ner namnet åka hem och kolla upp fisken och sedan köra tillbaka och köpa. Jag gör så nu men jag tycker det är irriterande.
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Hej

                      Ja, zooaffärer "glömmer" ofta att berätta så´nt. Som att paroonhajar är totalt olämpliga som akvariefiskar. De tycks resonera så, att de vill få sålt den till varje pris. Är det inte bättre att vara ärlig, och kanske inte få sålt nå´n fisk just då, men kunden kommer tillbaka, och man slipper få dåligt rykte. Och det är ju inte snällt mot vare sig fisken eller kunden. Fattar inte varför de ens tar in vissa fiskar.

                      MVH Micke
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...