Vad heter fisken??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sockerconny
    • October 2004
    • 2349

    Vad heter fisken??

    När jag köpte 20 rödmunstetror så följde det med en "bastard" som jag inte vet vad det är.

    Den är lite ljus-ljusgrönt pärlemormönstrad, nästan genomskinlig på ryggen och stjärtspolen är röd. Den har också en liten mikroskopisk röd ryggfena på själva stjärtspolen. Bilden som jag tog på den är inte bra men å andra sidan kanske det inte är så svårt att se vad det är för den som vet!!!!

    Bilden hittar ni här:

  • Bilbo
    • February 2002
    • 2119

    #2
    Troligen denna: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=872
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

    Kommentar

    • Geezer
      • October 2003
      • 166

      #3
      Nej jag tror inte att det är en Prionobrama filigera. Snarare tror jag att det handlar om någon Hyphessobricon. Jag vet att detta svar inte är tillfredställande;men jag har ingen littratur att titta i just nu. Det är bara så att jag har på känn att det är någon Hyphessobricon! Så jag får helt enkelt
      återkomma då jag kan styrka mina misstankar !

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det skulle kunna vara en rädd/dåligt färgad Boehlkea fredcochui, moskit-tetra; jämför med den skrämselfärgade fisken på zoopets foto av moskit-tetra, och tänk bort de överdrivna färgerna från blixten.
        När moskit-tetror är lugna & glada, har de en starkt blå glans med rosa stjärtfens-spole:


        Identifieringen är rätt skakig pga att ditt foto visar fisken snett bakifrån på långt håll; kan du få en närbild rakt från sidan blir identifieringen säkrare.

        Rödmunstetror är liksom kardinaltetror oftast vildfångade, det är därför det ibland dyker upp "föroreningar" bland dem.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • sockerconny
          • October 2004
          • 2349

          #5
          Den som ligger närmast till hand av de föreslagna är Azurs förslag.

          Dock har den inte en sån mörk rand på ryggen, och inte heller spolen är så blåaktig. Den gröna färgen är inte heller lika markant som på bilden.

          Det lustiga är att den stimmar oftast inte med rödmunnarna utan den hänger ofta med scalarerna i en stor svärdsplanta!

          Geezer: Har du någon bild på ditt förslag??


          Ska försöka fota en gång till och få en bättre bild, men det är ju det där med:
          1) Ny kamera som man ska försöka lära sig
          2) Fisk som VÄGRAR stå(säger man verkligen så?) stilla, utan rör sig hela j-vla tiden!!
          3) Tålamodet, se även punkt 2.


          Men jag återkommer i ärendet!!
          Fridens Liljor på Eder!!
          //sockerconny
          Senast redigerad av sockerconny; 07 January 2005, 12:25. Anledning: Tillägg

          Kommentar

          • sockerconny
            • October 2004
            • 2349

            #6
            OK mina vänner.....då gör vi ett nytt försök med en bild som är något bättre!! (men ujujuj vilken repig frontruta man har!!!)

            Följ länken eller titta på bilden nedan!!!

            Gissa sockerconnys fisk!


            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              OK, det där är inte Boehlkea fredcochui. Finns andra liknande arter inom Boehlkea, Mimagoniates etc, men jag känner inte igen den. Den verkar också vara lite högre i kroppen än de tetrorna brukar vara.

              Eftersom den är en kontaminant i ett stim vildfångade tetror, är det tänkbart/sannolikt att det är en art som inte brukar hållas i akvarium - det finns hundratals arter småtetror som aldrig importera(t)s, och ytterligare hundratals som importeras mycket sällan.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • sockerconny
                • October 2004
                • 2349

                #8
                Tack för ditt svar Azur. Kanske nån annan som vet något mer, eller vet nån som vet något mer?

                Av någon anledning så känns det inte bättre i själen av ditt svar !!

                Finns det någon bra sida om sydamerikanska flodgreningar där rödmunnar finns, det går kanske att gå den vägen???

                Detta KAN ha stigit mig åt huvudet, men samtidigt så är det ju alltid roligt med lite utmaningar här i livet, eller hur!!!

                Kommentar

                • Geezer
                  • October 2003
                  • 166

                  #9
                  Ursäkta dröjsmålet ! 1/När jag antydde Hypessobricon menade jag igentligen
                  Hemmigrammus ! Och jag är säker på att det rör sig om en H.Stictus !
                  Geezer

                  Kommentar

                  • sockerconny
                    • October 2004
                    • 2349

                    #10
                    Kungen av fiskgisseri(?): GEEZER!!
                    Många tack, med 99% säkerhet så har du gett mig det rätta svaret!! (Man ska alltid ha 1% felmarginal bara för säkerhets skull!!!!
                    Hemmigrammus stictus

                    Finns det något svensk namn på denna, och är det någonting som brukar importeras till Sverige. Är i så fall intresserad av fler exemplar, en mycket tuff liten rackare! Den räds ej att hugga efter större fiskar som kommer ivägen (om den är på det humöret), som jag skrev tidigare i tråden så hänger den oftast med scalarerna i en stor svärdsplanta!

                    Återigen, tack Geezer, en stor stjärna i kanten till dig!!
                    Senast redigerad av sockerconny; 11 January 2005, 07:00.

                    Kommentar

                    • Geezer
                      • October 2003
                      • 166

                      #11
                      Jag tackar ödmjukast för komplimangen ! Nej, jag tror inte att den har något
                      Svenskt namn ännu; och jag är osäker på hur vanlig den är i butikerna.
                      Jag har förövrigt H.Rodwayi och den liknar "Stictusen" i storlek och kroppsform. Den den är guldaktig över kroppen och har också en "cadualfläck"
                      ;men den är isället svart. Hälsn. Geezer ;-)

                      Kommentar

                      • sockerconny
                        • October 2004
                        • 2349

                        #12
                        Det krävdes en del efterforskningar......

                        ..och dels lite (understatement) hjälp från Geezer, men nu har jag till slut fått tag på dessa tetror!!
                        Beställde just 40 st!!!

                        Söders Zoo rules!!

                        Kommentar

                        • Geezer
                          • October 2003
                          • 166

                          #13
                          Kul att du fick tag på dem ! Även kul att äntligen Janne fått in burkar i butiken ! Jag skall försöka titta in där nån gång under närmaste framtiden.
                          Hälsn. Geezer

                          Kommentar

                          Arbetssätt...