Det SKA vara Siamesisk algätare... men...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    Det SKA vara Siamesisk algätare... men...

    Ja, altså, det SKA vara såna häringa...


    Men, de som stödköptes, för att den jag har var ensam, har fått växa till sig i ett annat kar där jag absolut inte sett dem regelbundet, nu när jag jagade rätt på dem i förhoppningen om att de skulle vara stora nog, var de inte mer än hälften så stora somförväntat, och, de ser inte heller ut riktigt som förväntat...

    Buk, rygg och anal fenorna är ganska tydligt gula, fenorna framme vid gälarna och stjärtfenan är lika tydligt rödaktiga, och på hela taget är de inte riktigt lika färgade över kroppen som siamesen. Han vill inte heller riktigt kännas vid dem, utan simmar för närvarande för sig själv i ena ändan av karetmedans de andra tittar förskrämt på cikliderna... ett par av dem var så små, att jag inte vågat lyfta över dem, jag hoppas de som blev överlyfta inte simmar rakt fram till någon av cikliderna för att utrycka någon sorts hälsning, för då blir den nog lunch i alla fall...

    Ledsen över att jag inte har någon bild, men jag är tyvärr inte ägare av någon digital kamera. Förhoppningen är att ni ska känna igen dem i alla fall.
    B!
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    Låter litegrann som Epalzeorhynchos kalopterus på det med fenorna långt fram och så. Har även sett sådanna med lite gulröda fenor.
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Är det nån av de här?



      Notera framför allt den ljusa linjen ovanför den mörka linjen längs sidan & pigmenteringen i ryggfenan - siameser saknar sånt.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Mr B
        • September 2004
        • 1310

        #4
        Bilden längst ner, och träffsäkert, andra länken, heja Azur...
        Shagrat ser ut att haft mycket rätt i sin gissning på Epalzeorhynchos kalopterus, tror jag i alla fall, om man bara förstod tyska... Populärt kallad "flying fox" ?

        Hur som haver, det blir te o se vad de tycker om karet, men klart är enligt informationen på länkarna har jag för varmt i baljan för de stackarna... 21-25, jag har 27-28 beroände på morgon / kväll... Får se hur jag gör, antagligen blir det för mycket jobb o fiska upp dem just nu, och de ser inte ut att vara lidande... till sommaren måste de nog ur dock, definitivt för varmt då...

        Tack för all hjälp.
        B!

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          det är nog ingen fara...
          köpte också en sådan i tron om att det var en siames, men den växer inte mycket och mest på bredden:S (trots ingen övermatning)
          Min har klarat det mesta, både sommarvärme på 30 grader och sjukdomar:P
          Överlevt i 2 ½ år

          (kan vara elaka j*vlar dock )
          Björn Forsberg

          Kommentar

          Arbetssätt...